Leden van Footloose mogen eindelijk weer dansen

Tijdens de lockdown was dansen in groepsverband en sporten een maand lang niet toegestaan. Maar sinds deze week mag er weer gedanst worden. En daar zijn ze bij Footloose héél blij mee. Cursor ging op bezoek bij de eerste salsalessen sinds de versoepelingen.

foto Leoni Andriessen

In de Coronazaal van Luna hangt dinsdagavond een uitgelaten sfeer. Leden van studentendansvereniging Footloose mogen na een maand de dansvloer weer op voor salsales. Het was nog even spannend of dat mogelijk zou zijn, vertelt student Biomedical Engineering Bryan van der Ven, secretaris van de vereniging. “We zijn in principe een culturele vereniging, dus toen we hoorden dat de culturele sector dicht bleef, waren we bang dat onze danslessen daar ook onder zouden vallen.”

Dat bleek gelukkig niet het geval en daarom draaien de koppels nu onder begeleiding van Latijns-Amerikaanse klanken over de dansvloer. Wel hebben de leden allemaal een QR-code moeten laten zien bij het betreden van de zaal. Ook houdt een bestuurslid van Footloose in de gaten of er wel genoeg afstand wordt gehouden. Behalve dan tussen de koppels: die mogen wel dicht tegen elkaar aan dansen.

Dansvloer

Normaal gesproken vallen in de loop van het semester wat dansers uit, maar nu loopt het juist storm. “Je kunt wel merken dat mensen het dansen hebben gemist”, lacht Van der Ven. Zelf mag hij zo ook de dansvloer weer op en daar is hij ontzettend blij mee. “Met het dansen heb ik altijd iets om naar uit te kijken. Dat helpt enorm. Vooral als je het soms even lastig hebt met je studie.”

Video | Leoni Andriessen

Leden van Footloose mogen eindelijk weer dansen