Cast is klaar voor The New Continent

Het lustrum-theaterstuk The New Continent gaat aanstaande donderdag 9 juni in première. De cast, die afgelopen woensdag in het Parktheater bij elkaar kwam voor een van de laatste repetities, staat te popelen. Voor scriptschrijver en regisseur Geert Niland valt er binnenkort niet veel meer te doen dan loslaten: “Zodra er publiek bij komt kijken, is het stuk van de acteurs.”

foto Leoni Andriessen

De sfeer is uitgelaten woensdagavond, wanneer de cast van het theaterstuk zich klaarmaakt voor de repetitie van The New Continent, een theaterstuk over een groep pioniers die naar Groenland vertrekt om daar een nieuw leven te beginnen. Applaus klinkt als de acteurs te horen krijgen dat de zalen in de Hofnar in Valkenswaard en in het Parktheater zich beginnen te vullen. De warming-up en een focusmoment krijgen ze terug in het gareel om aan een gehele doorloop van het stuk te beginnen.

Regisseur Niland geeft nog wat laatste aanwijzingen, maar laat de acteurs tijdens de doorloop zelf grotendeels met rust. Het proces van loslaten begint nu voor hem, want zodra de cast straks op het podium voor een publiek staat, heeft hij geen invloed meer. “Het is altijd weer een spannend moment, maar tegelijkertijd is dat ook precies waar de repetities voor zijn. Daarmee heb ik ze vertrouwen en feedback gegeven. Ze kunnen nu steun bij elkaar vinden en ze weten wat ze moeten doen. Dat heb ik zorgvuldig proberen op te bouwen.”

Ten tonele

De acteurs zelf staan er zelfverzekerd in. Na maanden repeteren hebben ze zin om het stuk eindelijk “letterlijk ten tonele te brengen”, zegt derdejaarsstudent Charlie Marie Rijvers, die een vrolijke vlogger speelt in het stuk. Zenuwachtig is ze nog niet, dat komt volgende week wel, als de première nadert. “Ik besef nog niet echt dat het eindelijk zover is.”

Cursor ging langs bij het Parktheater voor een kleine sneakpeek van de voorstelling. Voor wie het stuk in volle glorie op het podium wil aanschouwen zijn nog kaarten beschikbaar. Medewerkers en studenten van de TU/e kunnen gratis tickets bestellen met de code TUE65.