AV doet mee aan Burendag

Je buren uitnodigen voor een barbecue of maaltijd is altijd een goed idee, maar nog meer als het gedaan wordt door studenten die in de coronatijd meer herrie dan voorheen maakten. Daarom organiseert Compositum de Eindhovense Burendag voor studentenhuizen. Aqua Vitae wil gaan barbecueën op het balkon.

Compositum, de koepelorganisatie van de studentenverenigingen E.S.C, SSRE en Demos, organiseert voor zondag 19 juni een Burendag. Aan dispuutshuizen vraagt ze hun deuren open te zetten voor de buren en de relatie weer wat op te warmen. Want eerlijk is eerlijk, in coronatijd is bij veel studentenhuizen de band met de buren wel wat verslechterd, vertelt Mitch Straeten, secretaris van Compositum en Fontysstudent. “We feestten in de lockdowns meer ‘op huys’ en gaven daardoor meer overlast.”

Maar die periode is afgelopen en daarom is dit een mooi moment voor een verbroederingsfeestje. Wie meedoet, kan een barbecuepakket of maaltijdpakket ter waarde van 5 euro per deelnemer ontvangen. “Dankzij StEHVen kunnen wij dit project financieren en hebben wij de luxe dat zij het komen vastleggen met fotocamera’s”, zegt de secretaris.

Er zijn nog niet zo veel aanmeldingen als Straeten graag zou zien. “We hebben het allemaal heel erg druk. We leven van week tot week, en onze agenda’s zitten momenteel vol met feesten en evenementen. E.S.C en SSRE vieren hun lustrum dit jaar en deze week zijn er Na Examen Dagen.” Hij hoopt dat volgende week meer huizen hun schouders er onder zetten. Hier kun je je aanmelden.

Aqua Vitea

Een dispuut dat zeker meedoet is Aqua Vitae (koosnaam AV) aan de Hoogstraat. De tien heren willen graag het contact verbeteren met hun onderbuurman, een Egyptische dönerbakker, de buurman aan de linkerkant en de drie jongvolwassenen aan de rechterkant. Elano Franken vertelt dat AV gedurende de coronaperiode ’s avonds wel eens te veel herrie maakte. “Zeker voor de Turkse buurman, die kapper is en de volgende dag gewoon vroeg op moet om zijn klanten te knippen. We zetten nu uit ons zelf de muziek vaak om 23.00 u al zachter en als we het vergeten of wanneer hij op een ander moment last heeft, stuurt hij nu gewoon een berichtje.”

Franken hoopt dat de kapper en de andere vier komen barbecueën op burendag. Het balkon is er volgens hem groot genoeg voor (zie hoofdfoto). “Wij zijn een zeer gastvrij huis”, zegt dispuutgenoot Boy Janssen, de enige van de tien zonder bijnaam - maar dit terzijde, “met ouderdag zijn hier wel eens meer dan vijftig mensen. En we hebben elke dag bezoek.”

Ze zullen op 19 juni hun huisdrankje serveren, een AV’tje dat bestaat uit appelsap en vodka, en hopen het Aqua Vitaelied met de gasten te zingen. De bladmuziek hangt al ingelijst aan de muur.