Groep-één verzamelt klachten van studenten

Deze week staat in de hal van Atlas een Complain Train. Groep-één ontwierp het bord om input te verzamelen over wat er speelt bij studenten. Zij kunnen opschrijven wat ze missen aan de TU/e of waar ze op hopen, wat hen frustreert of waar ze zich zorgen over maken. Op de eerste dag worden er al veel topics aangekaart.

Het bestuur van Groep-één bedacht een bijzondere manier om input te verzamelen bij een brede groep studenten. Via een tijdelijke klaagmuur in een ruimte waar veel studenten langslopen, hoopt onder andere bestuurslid Iris Troost input te krijgen om te beslissen waar Groep-één zich voor gaat inzetten. Ze zag al snel kaarten hangen over ruimtegebrek en de prijs en kwaliteit van het voedsel in de kantine.

U-Raadslid voor Groep-één Isidoros Kotinis vindt het prettig dat hij - tijdens de lunchpauze maandag - een praatje kan maken met degenen die iets opschrijven. Zo hoorde hij dat twee studenten bij Industrial Design het missen dat er bij hun masteropleiding interdisciplinaire groepen worden samengesteld bij projecten.

Stagevergoeding

Tim Burger, masterstudent Applied Physics (zie hoofdfoto) heeft net een kaartje opgehangen. De kernfusiestudent wil graag een adequate vergoeding voor de stage die hij binnenkort hoopt te starten. Echt gefrustreerd is Fieke Rijke. Ze studeert elders (Tilburg, red.) en heeft een algemene klacht. “Ik vind dat universiteiten de pechgeneratie niet genoeg proberen te helpen. Ik heb schulden en moet daar plots rente bijleggen. Dat wist ik niet toen ik vier jaar geleden begon te studeren.”

Een wat jongere student IE&IS, die toevallig door Atlas loopt, mist vooral on campus colleges. “Ik baal dat Technische Bedrijfskunde dat niet aanbiedt”, zegt Eva Maria de Nooij. “Ik heb sociaal contact nodig, ik ken in mijn tweede studiejaar nog amper mensen. Ik heb opleidingsdirecteur Tom van Woensel erover gemaild. Zijn antwoord ging erover dat ik sociale contacten ook uit andere werkvormen kan halen. Daar ben ik het niet mee eens. Bovendien kost het erg veel discipline om op je kamer in je eentje college te kijken én je kan dan geen vragen stellen.” Ze hoopt dat Groep-één er iets aan kan doen.

De Complain Train blijft de hele week beschikbaar. Tussendoor worden de klachten weggehaald en gearchiveerd. Groep-één is van plan de klaagmuur volgend collegejaar nog eens te gebruiken.