TU/e tuigt crisisteam en noodfonds op vanwege oorlog Oekraïne

De universiteit heeft een crisisteam bij elkaar geroepen vanwege de oorlog in Oekraïne. Het team bestaat uit een groep vertegenwoordigers uit verschillende geledingen van de TU/e en heeft als doel de universiteitsgemeenschap te ondersteunen en veilig te houden. Er is ook een noodfonds opgesteld voor studenten en medewerkers die in financiële problemen komen.

foto Anna Koberska / Shutterstock

Studenten en medewerkers die zich zorgen maken over familie en vrienden in het oorlogsgebied, betalingsverkeer dat stilvalt, verblijfsvergunningen die aflopen en zakelijke verhoudingen met de betrokken landen: het zijn allemaal voorbeelden van hoe de oorlog in Oekraïne indirect de universitaire gemeenschap treft. Om dat soort vraagstukken het hoofd te bieden is een crisisteam aangesteld, dat bestaat uit vertegenwoordigers van HR, Safety and Security, ESA, CEC en het CvB.

Het principe van een crisisteam is een erfenis van de coronacrisis, vertelt Ilse Heemskerk, waarnemend woordvoerder van de TU/e, in een schriftelijke reactie. “We hebben zo bij diverse noodsituaties, van stormen tot oorlog, een rapid response optie.” Het is een manier om snel te kunnen schakelen tussen afdelingen bij grote gebeurtenissen. Afgelopen donderdag - op de eerste dag van de oorlog - kwam dit team op verzoek van vicevoorzitter Nicole Ummelen bij elkaar om het over de mogelijke gevolgen voor de universitaire gemeenschap te hebben.

Ingrijpende consequenties

Het team heeft contact gelegd met alle dertig Oekraïners en honderd Russen die er op de campus rondlopen en wil dat contact met de studenten en medewerkers onderhouden om waar nodig te kunnen helpen. “Er zijn enorm ingrijpende consequenties wanneer bijvoorbeeld het betalingsverkeer tussen landen stilvalt. Dat kan tot gevolg hebben dat mensen niet bij hun geld kunnen”, vertelt Heemskerk. Voor die studenten en medewerkers wordt nu een noodfonds opgezet. De universiteit springt bij als ze niet meer rond kunnen komen. Het geld ontvangen ze als gift, niet als lening. “Ook kijken we naar de gevolgen voor verblijfsvergunningen die binnenkort aflopen en de impact op het welzijn van studenten en medewerkers die direct of indirect bij het conflict betrokken zijn.”

De universiteit heeft daarnaast ook zakelijke verbanden die onder de loep moeten worden genomen. Welke verbanden dat precies zijn wordt nog geïnventariseerd. Heemskerk: “Daar is nog geen volledig beeld van. Contacten kunnen verspreid zitten over individuele onderzoeksgroepen of instituten tot aan facultaire en universitaire samenwerkingen.” Het is een van de taken waar het team zich op dit moment mee bezighoudt.

Over het noodfonds zijn direct betrokkenen persoonlijk benaderd. Wie verder behoefte heeft om over de situatie te praten of hulp nodig heeft kan mailen naar info@tue.nl of via WhatsApp een bericht sturen naar +31 6 416 83 406. Het centrale contactpunt is iedere dag van de week van 8:00 tot 19:00 bereikbaar.