MASt-actieweek voor en door vrouwen

MASt is de goededoelencommissie van het Eindhovens Studenten Corps en de naam staat voor Maatschappelijk Actieve Student. In de derde lichting zijn de leden alle vier toevalligerwijs vrouw. Zij hebben dit jaar meer kunnen doen dan de vorige commissies, die meer last hadden van corona. Tot slot organiseren de vier nog een complete actieweek: de Vrouwenweek. Van 30 mei tot en met 3 juni steunen zij vrouwen in compleet andere leefsituaties dan die van henzelf.

foto MASt

Tali Pleijter, Psychology & Technology-student en secretaris van MASt, vertelt dat er dit collegejaar al best mooie acties zijn geweest. “We hebben in het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven brunchpakketten bezorgd bij medewerkers op drie ic-afdelingen. Bij de Eindhovense stichting Sociaal Solidair hebben we met Sinterklaas schoentjes gevuld en we hebben kerstkaarten geschreven voor eenzame ouderen. Maar nu willen we als kleine commissie een hele week organiseren en daarmee laten zien waartoe we in staat zijn.”

De goededoelencommissie organiseert komende week élke dag een actie die gericht is op een vrouwelijke doelgroep. “In een studentenstad waar het merendeel man is, is het mooi dat wij als commissie, die dit jaar toevallig alleen uit vrouwen bestaat, hebben gekozen om de vrouwen in Eindhoven in het zonnetje te zetten. Wij vinden het belangrijk om vrouwen een podium te geven en onderwerpen aan te snijden die aandacht nodig hebben.”

Tampons

Op woensdag gaat MASt menstruatiemiddelen aanbieden bij het Leger des Heils. Die organisatie besliste dat deze terechtkomen bij vrouwen die uit Oekraïne gevlucht zijn. “Honderdvijftig euro van ons budget besteden we aan maandverband en nog eens vijftig euro aan tampons. We gaan er een mooi versierd cadeau van maken.”

De week begint ook met een ontmoeting met Oekraïense vrouwen. Dan geeft MASt-lid en Industrial Designstudent Sophie van Malland in het Microlab op Strijp-S een workshop schilderen. Met subsidiegeld van stEHVen, de organisatie die evenementen voor en door studenten in Eindhoven steunt, is er voor twintig vrouwen verf, kwasten en canvas ingeslagen.

Sterker worden

Ook voor vrouwelijke TU/e-studenten heeft MASt twee acties bedacht. “We bieden op dinsdag een weerbaarheidstraining, die zich richt op de mentale kant van kwetsbaarheid, en op donderdag een zelfverdedigingscursus, die meer te maken heeft met fysieke kwetsbaarheid. We gaan flyeren op de campus om zoveel mogelijk vrouwelijke studenten te bereiken.” Beide acties vinden plaats in het Studentensportcentrum.

Als afsluiter van de vrouwenweek gaat MASt een high tea verzorgen voor vrouwen die worden opgevangen door Neos. “We nemen lekkere dingen mee zoals brownies, sandwiches en sapjes en hopen hen een fijne middag te bezorgen. Ze voor even afleiden van hun zorgen. We zijn benieuwd naar de gesprekken die dan gaan ontstaan.”

Als de thee vrijdag is opgeruimd, gaan de commissieleden op zoek naar opvolgers voor collegejaar ‘22-‘23. De sollicitatieprocedure is al geopend. MASt is te vinden op Insta als @MASteindhoven.