Dijkgraaf: sectorplannen bedoeld voor slimme samenwerking

De VVD ziet graag dat de miljoenen voor samenwerkingsplannen tussen universiteiten maximaal bijdragen aan het “toekomstig verdienvermogen” van Nederland. Maar volgens minister Robbert Dijkgraaf is dat niet het hoofddoel van de sectorplannen.

foto Malerapaso / iStock

Waarom ontvangen de sociale- en geesteswetenschappen “met afstand de meeste middelen” voor hun sectorplannen, wilde VVD-Kamerlid Hatte van der Woude van de onderwijsminister weten. Is dat gezien de krappe arbeidsmarkt en de uitdagingen waar Nederland voor staat wel de belangrijkste sector om in te investeren?

Daar kijkt Dijkgraaf anders tegenaan, blijkt uit zijn schriftelijke antwoorden. De sectorplannen zijn volgens hem vooral bedoeld om de slimme samenwerking tussen universiteiten te stimuleren, én om ‘rust en ruimte’ te creëren via verlaging van de werkdruk en meer vaste contracten.

Structurele middelen

Hij stelt dat de investeringen in sectorplannen op alle domeinen zijn gericht, waarbij de totale beoogde investering in deze ronde voor bèta- en technische wetenschappen 90 miljoen euro bedraagt, voor sociale- en geesteswetenschappen 70 miljoen en voor medische wetenschappen 40 miljoen. Deze investering volgt volgens hem op een eerdere ronde sectorplannen vanaf 2018, waarbij er 60 miljoen is geïnvesteerd in bèta en techniek en 10 miljoen in de sociale- en geesteswetenschappen. ‘Beide rondes aan sectorplannen zijn structurele middelen’, zo schrijft hij. ‘Dit komt dus neer op een jaarlijkse investering van 150 miljoen voor bèta en techniek en 80 miljoen in de sociale- en geesteswetenschappen en vanaf 2023 40 miljoen voor de medische wetenschappen.

Op de vraag waarom er nog geen sectorplan is voor informatica, antwoordde hij: ‘De Nationale Commissie Sectorplannen (NCSP) heeft deze observatie ook gedaan en de commissie heeft daarop de domeinen gevraagd om in de fase tot maart 2023 aandacht te besteden aan het verder versterken van de discipline informatica in de sectorplannen van de vier domeinen. De domeinen bèta en techniek zijn gezamenlijk overeengekomen om binnen hun sectorplannen ruimte te vinden voor de landelijke versterking van de informatica, welk voorstel, in nauw overleg met Informatica Platform Nederland, wordt uitgewerkt voor het volgende advies van de NCSP in maart.’