65-jarig Thor bouwt Nintendo-controller op megaformaat

Thor heeft een reputatie als het om lustrumstunts gaat: tien jaar geleden ging de studievereniging van Electrical Engineering voor een potje Tetris op de gevel van Luna. Ook deze stunt, bij het dertiende lustrum, draait om gamen op XL-formaat. De lustrumcommissie (ofwel LuCo) heeft een gigantische Nintendo-controller gebouwd, die door twee à drie personen bediend moet worden. “We willen Mario gaan spelen en als hommage misschien ook wel Tetris”, aldus LuCo-lid Britt Vermeulen.

Het is maandagmorgen guur in de Markthal bij MetaForum, maar de Thor-leden weten zich prima warm te houden. Enthousiast springen ze op en neer op de knoppen van de enorme Nintendo-controller die zij hebben opgesteld voor het grote scherm boven de trap. Op dat scherm wordt de controller via een laptop aangesloten, zodat er tijdens de lunch gegamed kan worden.

De controller is gebaseerd op die van de Super Nintendo uit begin jaren negentig, heel retro dus. “We hebben er eentje uit elkaar gehaald om te kijken hoe het werkt”, zegt Britt. “Schrijf maar op: no game controllers were harmed during the making of this lustrum stunt”, dicteert Thor-bestuurslid Jilles Tils, maar dat geruststellende statement blijkt niet helemaal waar: “Uit elkaar halen is gemakkelijker dan weer in elkaar zetten …”

Zes accuboren

De controller van zo’n zes bij twee meter is gebouwd in de tuin van het studentenhuis van Britt, onder een partytent. Bouwers Renate Debets, Britt, Jilles en Daniel Joaquim Ho (v.l.n.r. op de foto bovenaan) waren in de zomer al begonnen. Ondanks die ruime planning ontstond er aan het eind toch tijdsdruk. Gelukkig schoten Thor’ers Thomas van der Werff, Bart Straten en Thijs Lacquet te hulp.

Met zes accuboren tegelijk, “en dat was nog niet genoeg”, gingen ze aan de bak. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, tot Britts huisgenoten kwamen vragen of ze de volgende ochtend, na het uitgaan, mochten uitslapen.

Zaagsel

Ondanks de stress overheerst de trots. Bijvoorbeeld op de veren van ijzerdraad die ze zelf hebben ontwikkeld. Die springveren vormen de verbinding tussen knop en contactpunt. “We gingen van één naar meerdere draden, van kokervormig naar kegelvormig en van handmatig opdraaien naar geautomatiseerd – met de boor. Bij elke stap ging het beter werken”, vertelt Thomas.

Ook het buigen van het dunne triplex voor de afgeronde knoppen vroeg de nodige inventiviteit, voegt Britt toe. “We hebben er drie keer mee onder een hete douche gestaan voor we het ver genoeg konden buigen.”

Tot tevredenheid van de Eindhovenaren is hun Nintendo-controller groter dan het exemplaar dat Delftse elektrostudenten in 2011 maakten, “het is de grootste ter wereld”. Een record voor in het Guiness Book of Records – waar Thor met het tetrissen op Luna wel in terechtkwam – zit er echter niet in. “Dan had-ie van plastic moeten zijn; de onze is van hout.” Renate weet nog hoeveel zaagsel dat hout bij het zagen opleverde: “Als ik mijn neus snoot: zaagsel.” Thomas vult aan: “Zaagsel in je ogen is het ergst.”

Loodgieter

Maandag om half één is alles net op tijd aangesloten. Een grote groep Thor-leden heeft zich verzameld. Tijd om te testen op het grote scherm is er niet geweest, dus de bouwers zijn vol spanning als Mario na het openingspraatje verschijnt. Helaas weigert de besnorde loodgieter van zijn plaats te komen, hoe fanatiek de LuCo’ers ook op de knoppen springen.

“De data vanaf de controller bereiken de laptop, maar het gaat mis bij de emulator, die app die zorgt dat je oude console-games zoals Mario op de laptop kunt spelen”, legt Britt uit. “We gaan wat dingetjes proberen om het op te lossen en doen later deze week een nieuwe poging.” Update: dinsdagmiddag lukte het om alles werkend te krijgen, en kon er gegamed worden in de Markthal. De controller blijft tot het eind van de week staan.

Efteling

Overigens is de stunt niet de enige lustrumactiviteit van het 65-jarige Thor. Allesbehalve: het goed gevulde programma loopt door tot het afsluitende gala op 23 december. “Daarnaast gaan we bijvoorbeeld met tachtig man naar de Efteling. En vanavond is er een optreden van de LuCo-stukoband. Het album Vol spanning (tegen de stroom in) staat al op Spotify.”