Raam van Alumni Avenue gebroken

Een heftruck reed vrijdag per ongeluk tegen een ruit aan van Alumni Avenue. Het raam, waarop meer dan honderd namen van afgestudeerde masterstudenten gegraveerd stonden, liep flinke barsten op en is uit de loopbrug tussen Metaforum en Matrix verwijderd. De universiteit neemt contact op met de getroffen afgestudeerden.

Op de grond in MetaForum ligt een gehavend stuk glas, tussen de barsten door zijn de namen te lezen van afgestudeerden van de TU/e. Het tafereel lijkt extremer dan wat er daadwerkelijk is gebeurd. Tijdens voorbereidingen voor de ASML Marathon is er simpelweg een heftruck tegen het raam gereden, waardoor er flinke barsten in de hoek van het glas ontstonden. Bij het verwijderen is de ruit ook op andere plaatsen kapot gegaan.

Edith Snelders van Alumni Relations staat naast het raam en noteert in haar telefoon alle namen, die gelukkig allemaal nog te lezen zijn. Ze is allereerst opgelucht dat er niemand gewond is geraakt. “Er gaan meteen allerlei geruchten rond bij mensen die al dat gebroken glas zien liggen, die denken dat het raam in zijn geheel uit de loopbrug is gevallen”, zegt Snelders. Dat is dus niet het geval, maar de ruit is wel flink beschadigd.

Herstellen

Hoe de ruit weer in zijn oude staat hersteld kan worden, kan ze nog niet zeggen. Een voorbijganger oppert om de namen in te scannen en ze als exacte kopie in een nieuw raam te graveren. Een ander vindt het een beter plan om alle alumni terug te laten komen om hun naam opnieuw te graveren. Ook komt het idee voorbij om aan de hand van foto's een replica te laten maken door middel van zandstralen. Aan ideeën geen gebrek, dus.

De alumni die het betreft zullen in ieder geval allemaal persoonlijk benaderd worden, zegt Snelders. “We zullen bekijken hoe we een innovatieve en TU/e-waardige oplossing kunnen vinden.” De loopbrug blijft toegankelijk, op de plek van het gesneuvelde raam is intussen een plank geplaatst.