‘Wie overschrijdt hier nu eigenlijk de grens?’

Bijna zeventig studenten waren gisteren present bij middagvoorstelling van ‘TIME OUT: Social Safety at TU/e’. In de Blauwe Zaal probeerden acteurs door het uitbeelden van scènes en het doen van bekentenissen de discussie aan te zwengelen met de bezoekers. Wanneer is er sprake van grensoverschrijdend gedrag en kun je voor iedereen een sociaal veilige omgeving creëren?

foto Maud Staassen

Een aangeschoten studente omarmt tijdens een borrel haar hoogleraar nadat die zegt haar begeleider te willen worden. Vervolgens legt hij zijn hand op haar bil. Wie overschrijdt hier nu de grens? Of waren het haar studiegenoten die haar vooraf min of meer dwongen toch wat shotjes te drinken tegen de zenuwen en haar adviseerden haar broek te vervangen door een kort rokje?

Via Mentimeter kon het publiek reageren op wat ze gezien hadden. De reacties maakten duidelijk dat er in het publiek verschillend werd gedacht over wie nu precies grensoverschrijdend gedrag had vertoond. En welke criteria hanteer je daarvoor?

De voorstelling was er ook duidelijk op gericht om de bezoekers regelmatig op het verkeerde been te zetten. Was deze scène nu gespeeld, of was de woordenwisseling tussen de acteurs iets dat zich nu spontaan voordeed? Het liet zien dat het onderwerp complex is en dat er door verschillende personen anders tegenaan gekeken kan worden. De set regels die een van de acteurs presenteerde en waarmee een sociaal veilige omgeving gegarandeerd zou moeten zijn, was voor een ander juist aanleiding zich onveilig te voelen. “Moet ik nu voortdurend gaan opletten of ik me wel aan deze regels houd? Dat maakt voor mij deze situatie juist heel onzeker en onveilig.”

Ronde van de Waarheid

Een ander onderdeel betrof de zogeheten ‘Ronde van de Waarheid’, waarbij met een galmend geluidseffect bekentenissen werden uitgesproken door de acteurs. “Hiermee laten we aan dit publiek zien dat wij ook geen heiligen zijn en dat iemand die wel eens over de grens is gegaan toch ook een goed persoon is.”

Vervolgens bekende een van hen dat hij tijdens zijn tijd bij Vindicat een feut waar hij zich enorm aan ergerde, een uur lang zo had vernederd op een apart kamertje dat die persoon de vereniging per direct had verlaten. Een ander biechtte op een docent bij het faculteitsbestuur valselijk beschuldigd te hebben van het geven van een klap, waarna die persoon werd ontslagen. De verkrachting van een dronken medestudente en de latere ontkenning dat er die avond iets was gebeurd, was de derde bekentenis. Maar gaat het hier nog wel over de slachtoffers, of ligt de focus nu niet te veel op begrip hebben voor de daders, vroeg een van de spelers zich af.

Safe Space Coach

De studenten in het publiek werd gevraagd of dit herkenbare situaties waren. Waren ze zelf wel eens over zo’n grens heengegaan, of was er iemand in hun vriendenkring die zich in hun bijzijn daaraan schuldig had gemaakt? De digitale ‘Safe Space Coach’ Dorine die tijdens de voorstelling op de achtergrond de situatie in de gaten moest houden, was op dat moment al afgehaakt en stelde in de afsluitende kakofonie veroorzaakt door de acteurs, tamelijk zinloze vragen en gaf nutteloze adviezen. De belangrijke eindvraag was dan ook of de bezoekers in hun directe omgeving wel toegang hadden tot een menselijke Dorine, die hen kon helpen en bijstaan bij situaties waar grensoverschrijdend gedrag mogelijk aan de orde is geweest.

De theatervoorstelling 'TIME OUT: Social Safety at TU/e' werd dinsdag tweemaal gespeeld in het kader van Diversity Week die nog loopt tot en met dinsdag 11 oktober.