Nederland verliest opnieuw terrein in ranglijst Times

Zeven Nederlandse universiteiten zakken in de nieuwe wereldranglijst van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Vier universiteiten klimmen daarentegen een paar plaatsen.

foto Andrii Yalanskyi / Shutterstock

Volgens de Britse ranking behoren nog altijd tien Nederlandse universiteiten tot de beste tweehonderd van de wereld. Slechts vijf landen hebben er meer: de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Australië en – voor het eerst – China.

De TU/e valt voor het tweede jaar op rij net buiten de top-200. De universiteit maakt deel uit van het segment van 201 tot 250. Vorig jaar stond ze daar nog samen met de universiteiten van Twente en Tilburg, maar die vallen nu in de groep van 251 tot 300.

De makers van de ranglijst kijken onder meer naar wetenschappelijke prestaties, de reputatie op het gebied van onderwijs en onderzoek, internationalisering, het aantal studenten per docent en samenwerking met het bedrijfsleven.

Koploper

De Nederlandse koploper is Wageningen op plaats 59. Dat is zes plaatsen lager dan vorig jaar. Vier universiteiten klimmen op de lijst: de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht, TU Delft en Rijksuniversiteit Groningen.

In de top tien staan alleen Britse en Amerikaanse universiteiten. Helemaal bovenaan staat voor het zevende jaar op rij de University of Oxford, gevolgd door de Amerikaanse Harvard University. De Zwitserse ETH Zürich staat op elf en de hoogst geklasseerde Chinese instelling (Tsinghua University) is de nummer zestien.

Gevaar

Ranglijsten liggen weleens onder vuur. Het gevaar is immers dat instellingen zich naar de uitkomsten gaan richten. In het verleden speelden Nederlandse universiteiten met de gedachte te fuseren, mede omdat ze samen beter zouden scoren.

De criteria zijn ook niet onomstreden. Internationalisering van staf en studenten geldt bijvoorbeeld als een plus, terwijl hier in Nederland ook kritiek klinkt op de ongebreidelde toestroom van buitenlandse studenten en de verengelsing van het onderwijs.

Verder wegen de ‘citaties’ van wetenschappelijke artikelen voor dertig procent van de score mee. Onderzoekers worden dus afgerekend op artikelen die goed scoren onder vakgenoten. Het gebruik van die citatiescores roept inmiddels flinke weerstand op. Velen menen dat je onderzoek op een andere manier zou moeten beoordelen.