TU/e-instagram tijdelijk gehackt geweest

Op dinsdag 18 oktober is het Instagram account van de TU/e gehackt geweest. University Rebellion heeft weten in te breken in het account en heeft er eigen berichten op geplaatst namens de TU/e, waaronder een bericht van ‘het College van Bestuur’ met commentaar over de veroordeelde arrestaties in maart dit jaar.

foto Pixabay

Thea Bradley van University Rebellion laat namens de groep weten dat ze “een oud wachtwoord van maanden geleden tegenkwamen en eigenlijk hadden verwacht dat het niet zou werken, maar dat het dat wel deed. Dit was wel hacken aangezien we zonder toestemming zijn binnengedrongen, maar we hadden geen slechte bedoelingen om data te stelen. Noem het hacktivisme. We wilden met onze actie aandacht vragen voor de rol van de TU/e bij de arrestaties tijdens de Wervingsdagen. We hebben nog altijd geen inhoudelijke reactie noch excuses gehad. We voelen ons niet gehoord."

"Daarnaast vinden we het ook wel opvallend dat er blijkbaar geen goed veiligheidsbeleid is, aangezien de TU/e-Instagram elke week door iemand anders wordt overgenomen, maar ze vele maanden gewoon hetzelfde wachtwoord aan iedereen doorgeven. Best ironisch nu het ook nog Cyber Awareness maand is.” Het is iets waar IMS met een mail en campagne nog specifiek aandacht aan besteed heeft.

Eigen berichten

De berichten die University Rebellion heeft geplaatst op het Instagram account van de TU/e gingen over hun gelijk in de rechtszaak. Ook was het een roep om excuses van de universiteit evenals een oproep voor transparantie over de derdegeldstroom van de TU/e, met een link naar een petitie om dit voor elkaar te krijgen. De stories zijn allemaal tussen de 800 en 1200 keer bekeken voor ze zijn verwijderd door de universiteit.

Nadat de hack ontdekt is op het Instagram account zijn de oneigenlijke berichten dezelfde dag nog verwijderd en is er verder geen aandacht aan besteed. De woordvoerder van de universiteit, Ivo Jongsma laat weten: “We onderzoeken nog hoe ons Instagram account kortstondig gekaapt kon worden. Uit voorzorg hebben we dinsdag meteen de wachtwoorden van al onze social-media-accounts gewijzigd.”

Bradley wil namens University Rebellion nog excuses aanbieden aan de persoon die die dinsdag 18 oktober Instagram onder zijn hoede had: “We wilden het jou persoonlijk niet moeilijk maken, maar wij willen ook gehoord worden en de TU/e luistert maar niet.”