Eindhoven geeft studenten de landelijke energietoeslag

Gemeente Eindhoven heeft op 21 oktober besloten om de landelijke energietoeslag 2022 van 1300 euro toe te kennen aan studenten die in Eindhoven in zelfstandige woonruimte wonen. Aanvragen moeten voor het einde van het jaar bij de gemeente ingediend worden.

foto Imagesines / iStock

Naar aanleiding van de uitspraak van rechtbank Gelderland - dat uitsluiting van alle studenten van de energietoeslag onterecht is - heeft de gemeente Eindhoven opnieuw naar de regeling voor studenten gekeken. Omdat studenten net als andere inwoners met een zelfstandige woonruimte met stijgende energiekosten te maken kunnen krijgen, kent de gemeente onder voorwaarden de landelijke energietoeslag aan studenten tot 27 jaar toe.

Die voorwaarden zijn: zelfstandige woonruimte, een eigen energiecontract of bewijs van energiebetaling via de huur of servicekosten en inkomsten tot 120 procent van het sociaal minimum. Studenten kunnen de toeslag aanvragen via www.eindhoven.nl/energietoeslag.

Studenten die niet aan de voorwaarden voldoen maar wel in financiële problemen komen door de gestegen energieprijzen, kunnen individuele bijzondere bijstand aanvragen.