Gemeenteraadsdiner versterkt band tussen politici en studenten

Er zitten veel voordelen aan een goed contact tussen de gemeente en studenten, is de gedachte bij studentengroepering DAS. Op initiatief van fractievoorzitter Maud Kunkels werd maandag voor de eerste keer een gemeenteraadsdiner gehouden. Plat du jour - de kookcommissie van het Eindhovens Studenten Corps (E.S.C) - verzorgde met budget van Stehven een viergangendiner. DAS hoopt dat het gemeenteraadsdiner een traditie wordt.

foto Levi Baruch

Aan drie lange tafels in de sociëteit van het Eindhovens Studenten Corps zitten twaalf raadsleden van zeven politieke partijen en bijna dertig studenten van verschillende verenigingen. Het is de bedoeling dat ze samen praten over zaken die studenten aangaan. Er zijn praatkaarten op de tafels gelegd met onderwerpen als huisvesting, energieprijzen, de rol van de campus in de stad en de bijdrage die studenten kunnen leveren aan een bruisende binnenstad. “Maar”, zegt Maud Kunkels bij haar openingsspeech, “het mag ook over koetjes en kalfjes gaan, want dat is ook een prima manier om de band tussen de politici en studenten te versterken.”

De kaarten zijn een overbodige luxe. Iedereen die vanavond gekomen is, is geïnteresseerd in de ander en de vragen vliegen over de tafels. Tijdens het voorgerecht van tomatentartaar met garnituur van uitjes, augurk en drie toastjes, gaat het over huisvesting en het imago van Eindhoven. Hoe kun je als student aan een woning komen? Wil jij na je studie in Eindhoven blijven wonen? Hoeveel tijd gaat er in een bijbaan als raadslid zitten? Enne…hoe is de nieuwe burgemeester Jeroen Dijsselbloem eigenlijk?

Werkdruk

Na het tussengerechtje, een spoom met aardbei, ruilen de deelnemers van plaats om andere gesprekspartners te treffen. Terwijl ze van haar orzo met ratatouille en feta eet, vertelt Irene van der Burgt, bestuurslid bij SSRE, hoe ze dealt met haar werkdruk. Ze is vijfdejaars Psychology & Technology-student en gaat naast haar bestuursfunctie dit jaar haar bachelor afronden. “Een hersenschudding heeft me vertraging opgeleverd. Ik weet nu wel dat het belangrijk is dat je intrinsiek gemotiveerd bent voor wat je doet. Op de TU/e kun je nu een bestuursvak volgen, dat had ik graag gedaan, maar dat past helaas niet in m’n curriculum.”

Na het toetje, ijs met warme kersen, spreken medeorganisatoren Julius Wildenburg en Thomas Koot uit dat ze graag zien dat dit eerste gemeenteraadsdiner, “waarin waardevolle contacten zijn gelegd en visies gedeeld” een herhaling verdient. En ze nodigen iedere aanwezige uit om na te borrelen in de Representatieruimte bij SSRE.

SSRE-kroeg

Daar vertelt Milja van Rooijen, derdejaars student en Demoslid dat ze kwam om haar bijdrage te leveren aan het verbeteren van ‘Eindhoven als studentenstad’. “Het was fijn om samen met andere verenigingen te praten met de gemeenteraadsleden. We hebben het gehad over de openingstijden van cafés op het Stratumseind en de studentenhuisvesting in combinatie met het toenemend aantal internationals. Het VVD-raadslid vertelde mij dat hij als student zo blij was om in een eigen studio te kunnen wonen. Ik vertelde hem dat het voor mij als jong mens, in m’n eentje uit Hilversum gekomen, fijn is om in Eindhoven in een studentenhuis te wonen waar ik samen met anderen kan eten.”

Wil jij ook een event organiseren en kun je wel hulp gebruiken? Je kunt contact opnemen met Stehven.