Duurdere alcohol kan leiden tot gratis bier

De TU/e-alcoholbeleidswerkgroep buigt zich momenteel over een voorstel om de verkoopprijs van alcohol te verhogen. Het gaat dan om de alcohol die studieverenigingen aan hun leden en aan bezoekers van hun bars en feesten mogen schenken. Verhogen zou een ontmoedigend effect hebben op het drinken van veel alcohol. Maar bier verkopen tegen een prijs hoger dan de inkoopprijs, geeft ook problemen: de studieverenigingen maken dan (te veel) winst en dat is niet de bedoeling.

foto Ground Picture / Shutterstock

Een verdere verhoging van de verkoopprijs zou dan ook leiden tot nog meer overtollig geld dat ergens heen moet. Dat komt omdat studieverenigingen op zich wel winst mogen maken, maar ze mogen geen commercieel doel hebben. Momenteel wordt bier al boven de inkoopprijs verkocht. Als dat nog verder wordt verhoogd, blijft er nog meer geld over. “Bij grote hoeveelheden winst gaat de Belastingdienst een rol spelen. Daarnaast is winst maken niet ons doel en zouden wij dat ook niet willen, aangezien onze bar er is voor de studenten en niet voor de winst”, zo laat kandidaat-President der e.t.s.v. Thor, Gabriël Nusselder, weten. Als er te veel winst wordt gemaakt, moet daar dus iets mee gebeuren. Thor doet dat dit jaar onder andere met ‘Het Feest’, waarbij zelfs de Partysquad komt optreden. “De reden dat we nu Het Feest geven, is omdat we alsnog net iets te veel winst hebben. Wat we overhouden geven we terug aan de studenten. Als de bierprijs verhoogd zou worden, zouden we dus nog meer geld overhouden.”

Jim Bergmans, beleidsmedewerker van ESA die tot voor kort ook in de alcoholbeleidswerkgroep zat, laat weten dat het document met het voorstel in de afrondende fase zit. “Het voorstel zal de komende maanden met allerlei belangengroepen in de universiteit worden besproken, zodat zij ook hun mening kunnen geven.” Cursor heeft ook een reactie gevraagd aan de koepel van studieverenigingen, FSE, maar van hen is geen reactie gekomen.

Gratis bier

Verhogen van de bierprijs zou een ontmoedigend effect hebben op het drinken van alcohol onder studenten. Maar een snelle blik op de website van Thor en een simpel rekensommetje laten zien dat je als student winst maakt als je naar Het Feest gaat: voor 5 euro heb je een kaartje met vier gratis drankmuntjes. Een muntje kost 1,50 euro, dus je maakt 1 euro winst. Eerst betaal je misschien wat meer, maar aan het eind krijg je dan wat gratis bier toe, evenals gezellige optredens van Partysquad en anderen. Voor wie daarbij wil zijn: maandag 5 september vanaf 20.00 uur op het Fontys-veld op de campus.