Universiteit Twente mikt op ‘beheerste groei’

Nadat de TU/e en de TU Delft hun groeiambities de afgelopen weken bekendmaakten, vertelde de Twentse collegevoorzitter Vinod Subramaniam afgelopen vrijdag hoe zijn instelling wil omgaan met groei. Dat zou op termijn kunnen leiden tot een omvang van 20.000 studenten. Op dit moment lopen aan de Universiteit Twente (UT) 12.500 studenten rond.

foto Hollandfoto / Shutterstock

Op de site van U-Today, het nieuwsmedium van de UT, zei Subramaniam er het volgende over: “Het gaat erom dat we beheerst willen groeien.” Geconfronteerd met een uitspraak uit 2021, waarbij hij gezegd had dat “van ongebreidelde groei” geen sprake meer mocht zijn, is er volgens hem “dus niet zoveel veranderd. Wel is dit jaar nog duidelijker geworden voor welke grote transities de samenleving staat. Op dit moment missen we technisch talent om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Vanuit de arbeidsmarkt is enorme behoefte aan technisch geschoold personeel, zowel voor mbo, hbo als wo. De UT reageert op deze behoefte en neemt haar verantwoordelijkheid.”

Ruimte

Subramaniam werd ook gevraagd naar de Eindhovense en Delftse plannen. Die beide instellingen zeggen vooral te willen voldoen aan de vraag vanuit het bedrijfsleven en de maatschappij. “De context is heel lokaal”, aldus Subramaniam. “In Twente is geen ASML waar zevenduizend vacatures openstaan, zoals in Eindhoven. Binnen onze context leiden we ook op voor bedrijven als ASML, maar in de regio hebben we ook de verantwoordelijkheid voor bedrijven om ons heen, voornamelijk het mkb. De situatie met Delft is eveneens moeilijk vergelijkbaar. Daar is de ruimte om uit te breiden beperkt. Daarom maken ze plannen om elders campussen te openen, bijvoorbeeld in Rotterdam of Den Haag. In Twente is ruimte geen issue. Als er één campus in Nederland is waar gebouwd kan worden, dan is het in Twente. Al betekent dat niet dat we de hele campus kunnen en willen volbouwen.”

Volgens de Twentse collegevoorzitter is moeilijk om te voorspellen naar welk aantal studenten de UT gaat groeien. “Het is heel moeilijk om exacte cijfers te noemen. De UT heeft een kwalitatieve doelstelling: voldoen aan de behoefte vanuit de samenleving én de groei beheersbaar houden. Die groei kan leiden tot misschien wel 20.000 studenten, of zelfs meer. Maar we kunnen onze ambities op verschillende manieren invullen. Denk aan ‘lifelong learning’. Deze groep komt wel aan de UT studeren, maar is een heel ander type student. Ze komen hier bijvoorbeeld niet wonen. Tienduizend nieuwe studenten betekenen niet twintigduizend extra voeten op de campus. De samenwerking met de VU is een ander voorbeeld. Bij ons zit werktuigbouwkunde best vol, maar door de samenwerking met Amsterdam blijven we groeien en bereiken we het achterland in Noord-Holland.”

Op de vraag of de UT bij de groei inzet op de komst van meer Nederlandse studenten, of juist op internationale groei, zegt hij: “We kijken eerst inhoudelijk hoe we willen groeien. Waar zijn extra mensen nodig en hoe kunnen wij daaraan bijdragen? Sturen op meer Nederlandse of buitenlandse studenten is daar ondergeschikt aan.”