Gemini-Noord: het strippen is klaar, het bouwen kan beginnen

Het strippen van Gemini-Noord begon al in 2021, maar deze maand gaat bouwbedrijf Heijmans van start met de renovatie van dit deel van het kolossale pand waar de faculteiten Mechanical Engineering en Biomedical Engineering in zitten. Laboratoria en onderwijs- en studieruimtes worden vernieuwd en uitgebreid, de kosten bedragen 33 miljoen euro. Gisteren was er een tekenmomentje, de oplevering is gepland voor oktober 2024.

afbeelding Team V Architecten

Gemini-Noord, het deel dat gelegen is aan de kant van het Laplaceplein, heeft een vloeroppervlakte van 14.000 vierkante meter en is inmiddels volledig gestript. Er is een grote open betonnen ruimte overgebleven waar ooit de labs waren en nu is het tijd om te gaan bouwen. In nauw overleg met de adviseurs en de TU/e is het pand in kaart gebracht.

Jan-Willem Schellekens, hoofd van het projectbureau bij Real Estate, vertelt dat de sloop een uitdagende klus was: “We moesten ervoor zorgen dat bij het strippen van het gebouw er zo min mogelijk trillingen zouden ontstaan, dit in verband met de aanpalende gebouwen en de daarin aanwezige onderzoeksopstellingen, die daardoor verstoord konden raken. Dat hebben we dus ook voortdurend moeten monitoren. Ook bij dit gebouw was een zorgvuldige asbestsanering noodzakelijk. De labs die in Gemini-Noord zaten, komen daar straks ook weer in terug, maar daarnaast komen er nog vijf nieuwe onderwijszalen en zestien OGO-ruimtes in.”

De TU/e behaalt met de renovatie van Gemini-Noord een zogeheten ‘BREEAM Excellent-ontwerpcertificaat’, een duurzaamheidskeurmerk voor het realiseren van duurzame gebouwen. Het uitgangspunt is om bij de renovatie de impact op het milieu tot een minimum te beperken, onder meer door de instandhouding van bestaande elementen, zoals de betonconstructie, en het gebruik van duurzame materialen. Gistermiddag vond in het gestripte gebouw de ondertekening plaats van het contract met bouwbedrijf Heijmans, dat juist deze week het honderdjarig bestaan viert.

Lees verder onder foto.

Warmte- en koudeopslag

Het noordelijke en het zuidelijke deel van Gemini worden ook aangesloten op het warmte- en koudeopslagsysteem (WKO) dat zich onder de TU/e-campus bevindt. Dat systeem verwarmt en koelt op dit moment al een hele reeks gebouwen op de campus op een duurzame manier. Gemini wordt hiermee ook volledig gasloos.

Vier jaar geleden scoorde Atlas, het gerenoveerde voormalige Hoofdgebouw, al uitmuntend op BREEAM en was het daarmee toen het duurzaamste onderwijsgebouw ter wereld. “Een van onze belangrijke opgaves als technische universiteit is een bijdrage leveren aan een duurzame wereld. Dat doen we via onderzoek en het opleiden van ingenieurs, maar ook bij de vernieuwing van onze gebouwen dragen we ons steentje bij”, zegt vicevoorzitter Nicole Ummelen daarover.

Na de renovatie en oplevering van Gemini-Noord is Gemini-Zuid, gelegen aan de kant van de Groene Loper, aan de beurt. Biomedical Engineering zal gedurende die periode tijdelijk verhuizen naar het Fontys TF-gebouw, dat net buiten de campus ligt aan de Onze Lieve Vrouwestraat tegenover het Studenten Sportcentrum. Mechanical Engineering neemt op het TU/e-terrein tijdelijk intrek in het Fontys S1-gebouw. Dat bevindt zich direct naast het Traverse-gebouw, dat aan het Laplaceplein ligt.

Voor dat deel van het renovatietraject zal weer een aparte aanbesteding worden uitgeschreven, vertelt Schellekens. De oplevering van Gemini-Zuid staat dan gepland voor 2027.