Turkse studenten en TU/e halen geld op voor hulp bij aardbevingen

Zo’n negentig Turkse TU/e-studenten hebben zich verenigd om samen hulp te organiseren voor de regio’s in hun land die afgelopen maandag getroffen werden door twee zware aardbevingen. Ze hebben al meer dan dertig dozen met spullen verzameld en richten zich nu op het ophalen van geld voor lokale hulporganisaties. De TU/e heeft een online collectebus geopend op Giro555 en het College van Bestuur belooft het daar gedoneerde bedrag te verdubbelen.

foto Lisa Hastert / European Union / Flickr

Slachtoffers die vastzitten onder het puin en om hulp vragen, ingestorte gebouwen en andere verschrikkelijke beelden passeren dagelijks de revue bij Turkse studenten, sinds de twee zware aardbevingen Turkije en Syrië afgelopen maandag troffen. Tot nu toe zijn meer dan 21.000 mensen overleden en vele duizenden gewond geraakt. Bachelorstudent Bora Özen en masterstudent Akin Parkan, beiden van Computer Science, zijn twee van de ongeveer negentig Turkse studenten die zich na de bevingen verenigden in een WhatsApp-groep. De studenten ondersteunen elkaar en zoeken naar manieren om hulp te bieden aan de mensen in hun thuisland 3000 kilometer hier vandaan.

Onder het puin

De studenten benadrukken hoe uitzonderlijk de aardbevingen zijn. Parkan: “De omvang van deze ramp is onvoorstelbaar. Vliegvelden en ziekenhuizen zijn onbruikbaar. De regio is onbereikbaar. Er zijn niet genoeg reddingsteams en er zijn niet genoeg basisbenodigdheden. Daar bovenop is het ook nog eens extreem koud, mensen overlijden door onderkoeling.” Sommige studenten in de groep kennen mensen die onder het puin liggen, vertelt Özen. “De kans dat zij daar nog levend onderuit komen, wordt met het uur kleiner. Je ziet op het nieuws dat mensen gered worden, maar dat zijn wonderreddingen.” De student komt zelf ook uit het getroffen gebied, maar gelukkig is geen van zijn naasten gewond geraakt of vermist. Toch voelen Özen en Parkan zich, net als alle andere betrokken studenten, compleet verslagen door wat er in hun land gebeurt. Daarom zetten ze nu alles op alles om te helpen waar ze kunnen.

Zo kwamen de studenten erachter dat er vrachtwagens met gedoneerde goederen naar Turkije zouden worden gebracht en verzamelden ze dertig dozen vol met dekens, laarzen en verzorgingsartikelen. Afgelopen woensdag vertrok de vrachtwagen met spullen naar Turkije. Meer spullen verzamelen heeft nu geen zin, omdat het vrijwel onmogelijk is om de spullen in de getroffen regio te krijgen, vanwege beschadigde toegangswegen. De studenten richten zich daarom nu op het inzamelen van geld. Ze willen ook een stand op de campus neerzetten en eten verkopen om geld in te zamelen.

De Turkse studentengemeenschap heeft de afgelopen week veel contact gehad met vertegenwoordigers van de universiteit, om te praten over mogelijke hulp op het gebied van geldinzameling en bewustwording. De TU/e heeft eerder deze week al Turkse en Syrische studenten en medewerkers benaderd per e-mail, om hulp aan te bieden. Later werd een bericht met dezelfde strekking gedeeld op intranet en social media. De universiteit heeft nu ook een online collectebus opgezet voor Giro555 en werkt aan een grote campagne, die maandag van start gaat. Het College van Bestuur zal het opgehaalde bedrag aan het eind van de nationale actiedag komende woensdag verdubbelen.

Initiatieven

Er is geen compleet overzicht van alle initiatieven op de campus wat betreft de aardbevingen, maar wel is duidelijk dat ook op kleinere schaal actie wordt ondernomen. Zo publiceerde het faculteitsbestuur van Electrical Engineering (EE) eerder deze week een bericht op intranet, waarin staat dat de faculteit een fonds instelt om hulp te bieden aan individuele gevallen, bijvoorbeeld om contracten van promovendi te verlengen. Zowel de universiteit als het faculteitsbestuur van EE bieden in de berichten ook mentale hulp aan.

Die hulp is hard nodig in deze moeilijke tijden, zegt Özen. Ook van medestudenten. “Vraag dus aan Turkse en Syrische studenten hoe ze zich voelen en of je ze kan helpen, gewoon uit vriendelijkheid. Mensen hebben het heel moeilijk.” Hoewel het lastig is voor de studenten om zich te concentreren op colleges, vragen ze toch niet om vrije tijd. “De economische situatie in Turkije is niet zo goed, het is erg duur voor veel studenten om hier te studeren en wonen. De meeste Turkse studenten willen dan ook zo snel mogelijk afstuderen. Dat maakt het ook moeilijk voor ze om nu betrokken te zijn bij acties voor de aardbeving.”

Toch willen ze doen wat ze kunnen. De studenten zullen dus geld op blijven halen voor Ahbap, een organisatie waarvan ze denken dat die het geld goed zal besteden. “Ze gebruiken het geld direct in de getroffen gebieden en we denken dat deze stichting de meest betrouwbare is”, zegt Özen. De studenten focussen met hun acties op Turkije, maar willen wel benadrukken dat ook Syrië hulp nodig heeft. “We zitten in hetzelfde schuitje.” ESA geeft aan nog niet benaderd te zijn door Syrische studenten. Voor zover bij Cursor bekend zijn er geen specifieke acties opgezet voor alleen Syrië.

Iedereen die op welke manier dan ook wil helpen, kan contact opnemen met de studenten door te mailen naar turkishstudentstue@gmail.com. Ze richten zich nu vooral op het inzamelen van geld, omdat het vrijwel onmogelijk is om spullen naar het getroffen gebied te vervoeren.