Een biosensor ontwerpen om een hersenschudding te detecteren

T.E.S.T., het studententeam dat deelneemt aan de biosensorcompetitie SensUs, heeft een mooie opdracht het komende half jaar; ontwerp een biosensor die traumatisch hersenletsel kan aantonen wanneer een persoon een harde klap op het hoofd heeft gehad. Het team bestaat nu uit zeven personen, maar kan nog aanvulling gebruiken. Vooral door studenten met een andere richting dan Biomedical Engineering.

Het thema dat SensUs voor 2023 koos is traumatisch hersenletsel. Een huis-, tuin- en keukenongeval, een smak op het sportveld of een gewelddadige klap op je hoofd kan een hersenschudding veroorzaken, maar aan de buitenkant is dat vaak niet te zien. De huidige diagnosemethodes zijn niet optimaal, de CT- en MRI-scans die gebruikt worden zijn onbetrouwbaar en duur. SensUs wil dat de kandidaten van universiteiten uit de hele wereld een duidelijke en betaalbare manier ontwikkelen om hersenletsel vast te stellen.

Mirte Kleefsman is tweedejaars student Biomedical Engineering en secretaris van het Eindhovense deelnemende team T.E.S.T. “Ik doe mee omdat ik hier de theorie diepgaand kan toepassen in de praktijk. Er is meer tijd dan bij een Ontwerp Gericht Onderwijs (OGO) practicum van acht weken en we krijgen toegang tot labfaciliteiten. Bovendien ontwikkel je een product dat potentie heeft om uit te groeien tot een start-up.”

Bloeddruppel

Bij een hersenschudding komt eiwit vrij in de bloedbaan. “Dat eiwit heet GFAP en is op drie manieren aan te tonen. Via lichtreflectie, door middel van een elektrisch-chemische reactie en door te kijken naar de moleculen op een foto of video”, zegt Kleefsmans teamgenoot Arthur Brim, masterstudent Computer Science. Welke optie T.E.S.T. gaat volgen, hoopt het team deze maand te beslissen.

Kleefsman en Brim staan maandagmiddag in Atlas om leden te werven (zie foto). Ze delen daarbij koekjes uit die het team zelf heeft gebakken. “Een biosensor maken vergt behalve grote inzet, ook verschillende disciplines”, zegt de BME-studente. “Het team heeft ook kennis nodig om elektrische circuits te bouwen en om alle data te analyseren en interpreteren. Alle richtingen zijn welkom, iedere studie heeft een andere focus.”

Ze verwacht in de zomervakantie hard aan de slag te moeten. “Fulltime inzet, met uitzondering van twee vrije weken, is wel nodig. In augustus gaan we, net als alle andere deelnemers, onze resultaten tonen aan elkaar en aan relevante doelgroepen.”

Vanavond (18.00 uur) is de kick-off van de SensUs Student Competion 2023 in de Blauwe Zaal. De teams en partners zullen zich (deels online) voorstellen en sprekers zullen het thema toelichten. Aanmelden kan via social media, bijvoorbeeld op Insta @tuesensingteam. De aftermovie van vorig jaar zie je hier.