TU/e krijgt voor het eerst een vrouwelijke rector

Silvia Lenaerts wordt de nieuwe rector magnificus van de TU/e. Lenaerts, nu nog vicerector Valorisatie & Ontwikkeling en hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen, wordt daarmee de eerste vrouwelijke rector in het bestaan van de Eindhovense universiteit. Op 11 mei draagt de huidige rector, Frank Baaijens, de ambtsketen aan haar over. Zelf blijft Baaijens actief binnen de faculteit Biomedische Technologie en het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen.

foto Marco Mertens

Silvia Lenaerts (1966) leidt in Antwerpen sinds 2007 de door haar opgerichte groep Duurzame Energie- en Lucht- en Watertechnologie (DuEL). Daarnaast is ze sinds 2016 vicerector Valorisatie & Ontwikkeling. In die rol is ze aanjager en verbinder voor het innovatie-ecosysteem van Antwerpen. Lenaerts bekleedt een groot aantal bestuurlijke functies in de academische wereld en daarbuiten (zie hier voor een overzicht), waaronder in de Governing Board van het European Institute of Innovation and Technology (EIT). Ze studeerde en promoveerde aan de KU Leuven en IMEC. Ze wordt de eerste vrouwelijke rector van de TU/e.

“We zijn bijzonder trots en tevreden dat we mevrouw Lenaerts kunnen aanstellen als nieuwe rector magnificus”, zegt Peter Wennink, voorzitter van de Raad van Toezicht van de TU/e. “De adviescommissie was unaniem enthousiast over haar kwaliteiten. We krijgen met haar een sterke rector, een topwetenschapper met grote ervaring in onderzoek en onderwijs. Ze heeft overtuigende verbindende kwaliteiten, sterk leiderschap en uitstekende complementariteit met de twee andere CvB-leden. We zijn ervan overtuigd dat zij samen het ideale bestuur vormen om de grote verwachte ontwikkelingen van de universiteit vorm te geven en in goede banen te leiden.”

Daadkracht en drive

“Ik ben zeer verheugd met de komst van Silvia Lenaerts als nieuwe rector”, vertelt Robert-Jan Smits, collegevoorzitter van de TU/e. “Ze heeft een grote bestuurlijke ervaring, zowel binnen als buiten de universitaire wereld, en ze heeft een grote daadkracht en drive. Dat zijn kwaliteiten die goed van pas komen om de groeiambities van de TU/e waar te maken.”

“Ik vind het een eer en een genoegen om deze verantwoordelijkheid te mogen opnemen bij de TU/e, een topuniversiteit met een centrale rol in een van de sterkste hightech-ecosystemen van Europa”, laat Lenaerts zelf weten. “Ik geloof in mensen en de connectie tussen mensen. Ik geloof in samen groeien door vertrouwen, openheid en lange-termijnsamenwerking, om samen te bouwen aan een slimme en duurzame samenleving. Ik kijk er enorm naar uit om samen met iedereen bij de TU/e aan de slag te gaan.”

Lenaerts volgt Frank Baaijens op, die acht jaar rector magnificus was. Baaijens zet na 11 mei zijn werk voort als hoogleraar binnen de faculteit Biomedische Technologie en het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS). Daarnaast krijgt hij een adviserende rol voor onderwijs en onderzoek op het gebied van medische technologie.

Weggeplukt

Vanuit haar huidige instelling, de Universiteit van Antwerpen, kwam ook een reactie op haar aanstaande vertrek bij monde van rector Herman Van Goethem. “Dat iemand van onze universiteit wordt ‘weggeplukt’ om elders rector te worden, maakt ons fier”, aldus Van Goethem. “Silvia heeft het externe netwerk van UAntwerpen fundamenteel versterkt.”

Overigens stond Lenaerts vorig jaar juni in België even in de publieke aandacht toen er ophef ontstond over krantenadvertenties van het chemiebedrijf Ineos waarin zij geciteerd werd en waardoor het leek of ze zich in die advertentie positief uitliet over Project One, de nieuwe fabriek die Ineos in de Antwerpse haven wil bouwen. Rector Van Goethem vertelde toen onder meer aan Het Nieuwsblad dat Lenaerts en een andere hoogleraar van de Universiteit van Gent, Kevin Van Geem, waren misleid. Beiden wisten niet dat hun uitspraken gebruik zouden worden in een advertentiereeks van Ineos. Door een journalist van Ads & Data zou hen zijn verteld dat die in opdracht van Ineos een krantenreeks maakte over het belang van chemie in het algemeen. “Die zou niet specifiek over Ineos gaan”, aldus Van Goethem. “Maar plots blijkt die tekst dan terecht te komen in een advertentie waar ‘samen met Ineos’ boven staat, en het logo van het bedrijf.”