Een duurzaam geheugensteuntje voor aan de vergadertafel

Met het doel ‘een duurzame toekomst’ fysiek een plek aan de besluitvormingstafels te geven, ontwerpen studenten met de GO Green Office momenteel de Chair of the Future. Door de stoel een prominente plek te geven bij belangrijke bijeenkomsten op de TU/e, hopen de initiatiefnemers dat duurzaamheidsaspecten structureel meegenomen zullen worden in besluitvormingsprocessen. Het designteam zal de stoel presenteren tijdens de opening van het nieuwe academische jaar op 4 september.

foto Michael Heine

“Een paar maanden geleden kwamen we een nieuwsartikel tegen over Rik Thijs, de Eindhovense wethouder van klimaat en energie, die een toekomststoel had ontvangen van GroenLinks”, vertelt Koen de Nooij, masterstudent Mathematics & Computer Science en Strategic Manager van de Go Green Office. “Het was een simpele kartonnen stoel, maar hij symboliseerde de toekomst aan de vergadertafel, en dat vonden wij een mooi idee.”

Verschillende materialen

De gedachte om met een stoel aandacht te vragen voor een duurzame toekomst in besluitvorming aan de universiteit leidde de initiatiefnemers tot het opstarten van het project Chair of the Future. De afgelopen maanden is het designteam druk bezig geweest met het ontwerpen van een stoel (zie de hoofdfoto voor een van de schetsen) die door het gebruik van verschillende materialen de drie belangrijke aspecten moet symboliseren: economische, ecologische en sociale duurzaamheid.

“Deze moeten in balans zijn en zo samen de toekomst dragen”, vertelt Margot Beekhuizen, masterstudent Industrial Design en lid van het designteam. “We zijn op zoek naar materialen die aan deze aspecten verbonden zijn. Voor social sustainability hadden wij bijvoorbeeld mycelium in gedachten, een netwerk van schimmeldraden dat de hele aarde bedekt en zo de gezonde sociale verbondenheid symboliseert.” Naast zijn symbolische waarde voldoet dit materiaal ook aan de eis van het designteam om alleen circulaire materialen te gebruiken.

De stoel waar momenteel in samenwerking met innovation Space druk aan gewerkt wordt, zal worden gepresenteerd tijdens de openingsceremonie op 4 september en overhandigd aan de collegevoorzitter Robert-Jan Smits. Het is nog niet zeker wat er met de stoel op de lange termijn gaat gebeuren, maar als het aan het team ligt, zal hij een prominente plek krijgen op de universiteit en zal hij meegenomen worden naar belangrijke bijeenkomsten en vergaderingen op de TU/e om zo aandacht te vragen voor duurzaamheidsaspecten bij het maken van belangrijke beslissingen. “Daarom houden we er in ons ontwerp rekening mee dat hij uit elkaar gehaald kan worden of niet te zwaar wordt”, aldus Beekhuizen.

Ambassadeur

Het designteam heeft ook twee meetings gehad met collegevoorzitter Robert-Jan Smits om hem mee te krijgen voor het project. “Hij was eigenlijk meteen enthousiast en dacht met ons mee, dus het was heel fijn dat hij ons zo supportte”, vertelt Beekhuizen. “Hij was het ook direct met ons eens dat de stoel, als hij eenmaal uitgereikt is, niet ergens afgedankt moet blijven staan. Hij moet echt een mooi podium krijgen.” De Nooij vult aan: “We hopen dat Smits onze ambassadeur wordt. Voor hem is de stoel ook een tool om te zorgen dat de hele universiteit wordt meegenomen in de duurzaamheidstransitie.”

Naast deze stoel wil het team kleine schaalmodellen maken en deze geven aan faculteitsbesturen. “Dat wordt dan gelijk een moment om te praten over een duurzame toekomst en wat voor doelstellingen er op dat gebied zijn”, licht De Nooij toe. Op deze kleine stoelen kun je natuurlijk niet zitten, in tegenstelling tot die ene echte stoel. Maar dat is niet erg, want het is juist de bedoeling dat de stoel tijdens de vergaderingen leeg blijft. “De stoel moet de toekomst vertegenwoordigen, dus het is niet de bedoeling dat er iemand in gaat zitten”, legt hij uit.

Statement

“Omdat we willen laten zien dat de hele universiteit erom geeft, proberen we iedereen in onze TU/e-community mee te krijgen”, vervolgt hij. Het team heeft alle studie-, studenten-, sport- en cultuurverenigingen gevraagd om een statement te ondertekenen waarin hun boodschap duidelijk wordt. Inmiddels hebben ruim veertig organisaties en meer dan zeventig individuele studenten en medewerkers het initiatief gesteund.

“Het belangrijkste is voor ons om met de stoel iedereen te bereiken op de universiteit”, benadrukt De Nooij. “Er zijn heel veel lagen en verschillende faculteiten, maar we willen aan iedereen laten zien: ook jij moet stappen zetten om meer aandacht te geven aan die duurzame toekomst, of je nu onderzoeker bent, in het onderwijs zit of bedrijfsvoering regelt op de campus.”

Wil je het initiatief steunen? Ga naar de website van het project. Heb je vragen of wil je bijdragen aan het project? Je kunt de initiatiefnemers een bericht sturen. Voor updates kun je het Instagram-account van het project volgen.