Toekomststoel op tour

“Duurzaamheid moet altijd een stoel aan de beleidstafel hebben”, zegt Luca Visee, Campus Relations Manager van de GO Green Office. In het Atlas-gebouw exposeren de studenten deze week ‘the Chair of the Future’. Een speciale stoel die dient als symbool, of zoals ze het zelf noemen ‘katalysator’, om duurzaamheid binnen het beleid van de TU/e systematisch te stimuleren.

foto Bart van Overbeeke

Het project is ontstaan naar aanleiding van de #Toekomststoel van Jan Terlouw. Met zijn initiatief streeft de oud-politicus ernaar om tijdens iedere vergadering één stoel leeg te houden die de toekomst vertegenwoordigt en zo dient als herinnering om duurzaamheid mee te wegen in de beslissingen van vandaag. De studenten van de GO Green Office (GGO) wilden graag een eigen versie van de toekomststoel ontwerpen, zodat deze aansluit bij de identiteit van de TU/e. Zij zien namelijk dat, ondanks de goede stappen die de TU/e al heeft gezet op het gebied van duurzaamheid, er nog ruimte is voor verbetering.

Het ontwerp

Het ontwerp van ‘the Chair of the Future’ is intrigerend. Geïnspireerd door de Steltmanstoel van Rietveld bestaat hij uit enkel rechte hoeken en zou hij niet misstaan in een museum. Opvallend zijn de verschillende materialen die de stoel in drie duidelijke stukken verdelen. “Deze staan symbool voor economie, maatschappij en milieu”, legt Visee uit. Op de informatieborden van de expositie is te lezen om welke innovatieve materialen het precies gaat en waarom juist deze zijn gekozen om de boodschap te verspreiden.

De rug is gemaakt van een felgroen plastic dat door de speciale manier van smelten en recyclen een marmerachtige textuur heeft gekregen. Dit deel staat symbool voor de wereldwijde menselijke consumptie en daarmee onze economie.

De zit is gemaakt van de onconventionele combinatie van wol, hout en schimmel. Dit materiaal heeft een complex ontwikkelproces, of eigenlijk groeiproces. Wol en houtsnippers worden ingeënt met een levende schimmel. Doordat deze gaat groeien vormt het een netwerk van schimmeldraden, ook wel mycelium genoemd. Dit schimmelnetwerk houdt het geheel bij elkaar. In de natuur houden deze netwerken de grond van de aarde bij elkaar. Vandaar dat het hier gebruikt is als symbool voor de maatschappij.

De voet is gemaakt van een composiet van groen-afval en bruin zeewier. Vrij van chemicaliën en een natuurlijk materiaal dat vrijwel volledig hernieuwbaar is. Om die reden staat het dan ook symbool voor het milieu.

Universiteitstour

Op dit moment is ‘the Chair of the Future’ te bewonderen in het Atlas-gebouw als start van de ‘universiteitstour’. Tijdens deze tour wordt de stoel geëxposeerd in iedere faculteit op de campus. “Het is bedoeld als gespreksstarter, informatiebron en input-platform voor alle belanghebbenden”, vertelt Elano Franken, Strategic Manager van de GGO. “Denk aan studenten, werknemers, leiders van een afdeling, diensten, opleidingen en onderzoeksgroepen.” De studenten van de GGO die de expositie bemannen vragen zo veel mogelijk voorbijgangers om hun mening. Wat vinden zij? Is er een transitie nodig? Wat gaat er nu al goed? Wat is aan verbetering toe? En wie is verantwoordelijk voor deze verbetering?

De antwoorden op deze vragen zal de GGO en het Sustainability Core Team gebruiken voor een reeks opkomende meetings. Na ieder expositiemoment zal er een faculteit-specifieke meeting plaatsvinden met vertegenwoordigers van de belanghebbende partijen. Hier wordt besproken hoe zij als faculteit nog verder kunnen verduurzamen op het gebied van onderwijs, onderzoek, beleid en activiteiten. “De TU/e is zo groot, het is heel complex om alle veranderingen ‘top-down’ in te voeren”, zegt Franken. “Iedere faculteit is verschillend. De een is al heel ver, terwijl de ander nog op veel vlakken kan verbeteren.” Daarom is deze universiteitstour zo belangrijk. Zo wordt er per faculteit duidelijk waar er nog ruimte is voor verbetering, om dit vervolgens direct een ‘stoel’ aan tafel te geven bij de faculteit in kwestie.

Tot en met vrijdag 24 november staat ‘the Chair of the Future’ nog in het Atlas-gebouw, thuisbasis van de faculteiten Industrial Design en Industrial Engineering & Innovation Sciences, en is er ruimte om je mening achter te laten bij het team van de GO Green Office. Expositiemomenten bij de overige faculteiten zullen later dit collegejaar volgen.

Laat hier ook jouw mening achter voor de GGO, en volg de Instagram @chairofthefuture om op de hoogte te blijven.