Antwoorden raadsvragen over fysieke confrontatie tijdens protest

De door GroenLinks en Partij voor de Dieren ingediende raadsvragen rondom het optreden van de beveiliging en TU/e-collegevoorzitter Robert-Jan Smits tijdens het klimaatprotest op 11 mei zijn beantwoord. De Eindhovense politieke partijen wilden weten waarom er fysiek is opgetreden door de beveiliging en collegevoorzitter en of de gemeente bereid is om het gesprek aan te gaan met de TU/e over het demonstratierecht. Het college van B&W is van mening dat ieder zich moet inzetten om fysieke confrontatie te vermijden en zegt dat het gesprek over dit onderwerp al eerder is gevoerd tussen de gemeente en de TU/e.

foto GAPS / iStock

De gemeente Eindhoven zegt het incident van 11 mei - waarbij twee studenten uit de bestuurskamer in Atlas werden gesleept tijdens een protest – te betreuren. “Ieders inzet moet zijn een fysieke confrontatie te voorkomen. De vrijheid van meningsuiting en het recht op manifestatie staan voorop. Uiteraard dienen daarbij wettelijke kaders te worden gerespecteerd. Het college spreekt de hoop uit dat de TU/e en University Rebellion in gesprek blijven over het inhoudelijke thema en over de wijze waarop gedemonstreerd kan worden binnen de universiteitsgebouwen.” Verder laat het college van B&W nog weten dat er afstemming geweest is tijdens de demonstratie tussen gemeente, TU/e en politie. Die laatste is wel gekomen maar heeft in tegenstelling tot de beveiliging en collegevoorzitter niet ingegrepen. Tegen hen is aangifte gedaan door de studenten, welke nog lopende is.

Gerechtelijke uitspraak

Het recht op demonstratie en facilitering daarvan is al eerder onderwerp van gesprek geweest tussen de gemeente Eindhoven en de TU/e naar aanleiding van het politie-ingrijpen in maart 2022. Toen heeft de rechter bepaald dat dit buitenproportioneel en onrechtmatig is geweest en de studenten in hun demonstratierecht moeten worden gefaciliteerd. Ook toen zijn hier raadsvragen over gesteld. De gemeente meent dat het vooraf melden van een demonstratie zou kunnen bijdragen in de facilitering daarvan: “De gemeente en de TU/e hebben dit gesprek al eerder met elkaar gevoerd. De rechten en verantwoordelijkheden alsmede de rolverdeling is daarbij besproken. Wanneer een manifestatie van tevoren wordt gemeld, kan overleg plaatsvinden en kan iedereen zich beter voorbereiden op zijn/haar rol. Deze actie was van tevoren niet gemeld.” Dit laatste is juist en wordt door overheidsorganen ook gevraagd, maar is niet wettelijk verplicht, noch een reden de demonstratie te verbieden of beëindigen.

Tot slot wilden de partijen nog weten of er breder – dus met meer onderwijsinstellingen – gesproken zal worden over de klimaatambities. Het college van B&W laat weten dat die bereidheid er is en die gesprekken ook al plaatsvinden in het kader van het Stedelijk Klimaatakkoord.