Een duurzame universiteit in de maak

Het is Green Week en dat merk je aan allerlei bijzondere activiteiten. Zo werd op de eerste dag een wildlifesafari gehouden. In de discussie tijdens de matig bezochte opening op maandag in de Blauwe Zaal werd gevraagd of de verandering naar een duurzame universiteit niet wat sneller kan. Die vraag wordt gewaardeerd door het TU/e Sustainability Core Team, “maar een radicale verandering zoals wij die voor ogen hebben, kost nu eenmaal tijd”.

Met trots vertelt het TU/e Sustainability Core Team wat er in de afgelopen twee jaar aan de TU/e al is bereikt. “We hadden geen visie en het team moest nog worden samengesteld. Op de vier gebieden governance, onderzoek, educatie en operations, is er toch al veel bereikt”, zegt Anna Wieczorek die in 2021 aantrad als sustainability ambassador.

Stap voor stap

Ze wijst erop dat een radicale verandering, zoals zij haar missie ziet, alleen stap voor stap bereikt kan worden. “Met technologie alleen lukt transitie naar een duurzame universiteit niet. Je hebt draagvlak nodig van de samenleving, dus van de studenten, onderzoekers en beleidsmakers. Zij moeten sustainability als een kernwaarde in hun hart sluiten. Dat kan alleen als we stap voor stap werken, niet met dwang, maar met persoonlijke gesprekken met beleidsmakers.”

Sindy Harks, sinds kort Hoofd van het Sustainability Core Team, geeft een accuraat voorbeeld. “Je zag bij de COVID-uitbraak dat mensen de van hogerhand opgelegde maatregelen plotsklaps gingen uitvoeren. Maar na het wegebben van de pandemie, vervallen alle samenlevingen weer in de traditionele gebruiken. Het gedrag is niet blijvend veranderd. Voor een duurzame samenleving is dat nou juist nodig.” Zij noemt de visie van het Sustainability Core Team ook een grote transformatie voor de hele organisatie. “Tot nu worden beslissingen genomen met een economische mindset. We willen dat de prioriteit breder komt te liggen en ook duurzaamheid standaard wordt meegewogen bij elk besluit. Dat is een grote verandering.”

Operations

Bij de opening van de Green Week werd door Erwin Kerkhof, lead operations en verantwoordelijke voor GO Green Office fijntjes verteld wat er al zichtbaar is veranderd op de campus. “We drinken nu duurzame koffie, we hebben energielabels op alle gebouwen, er is een workwalk-systeem, er zijn meer oplaadpunten voor elektrische auto’s, een trainmap is te raadplegen. Bij alle aankopen wordt gelet op duurzaamheid en bouwen doet de TU/e voortaan circulair. Dit kalenderjaar komt er nog nieuw beleid voor mobiliteit en groen- en waterbeheer. In 2024 hopen we een dienstreizenbeleid te presenteren.”

Educatie en onderzoek

Vorig jaar heeft het Sustainability Core Team alle vakken die in het nieuwe Bachelor College aandacht hebben voor de zeventien Sustainable Development Goals (SDG's), opgesteld door de Verenigde Naties, in een lijst verzameld. Studenten die klikken op een bepaald doel, zien welke vakken erbij passen. Inmiddels is Zahar Koretsky gestart met een Postdoc Transformative Education for Sustainability.

Aan de slag

De Green Week heeft voor de komende dagen diverse workshops en lezingen georganiseerd, en de films die Studium Generale toont hebben ook een groen randje; een documentaire over de wolf en de bekroonde animatiefilm Knor. Op dinsdag is in Atlas een repaircafé geopend waar apparaten en kleding hersteld kunnen worden. De hele week is het TU/e-logo op Vertigo groen gekleurd.

Veel langer, tot december, is in het GO Green Office de expositie “Museum of the Future” te zien. De getoonde projecten hebben allen een SDG als leidraad. De expositie wisselt continu met nieuwe projecten. De expo biedt ruimte aan studenten en onderzoekers om hun werk te tonen, interactieve prototypes te testen of input te verzamelen. Go Green Office wil een grote diversiteit aan SDG’s aankaarten, iedere faculteit een plekje bieden en is nog op zoek naar nieuwe projecten. Klik hier als je interesse hebt.