Succes doneeractie verrast ook de initiatiefneemster zelf

Bouwkundestudente Sumya Mobder, die de doneeractie op poten zette voor Gert Regterschot, zegt zelf niet te kunnen geloven hoe succesvol die is. Zelf had ze verwacht om in een week zo’n duizend euro op te halen voor de oud-medewerker die al jaren in de clinch ligt met de TU/e en waarover op 9 juni een groot verhaal verscheen in NRC. Regterschot geeft al vele jaren onbezoldigd les in Calculus aan TU/e-studenten. Ook Mobder heeft daar de vruchten van geplukt. “Hij heeft mij en vele anderen echt door de studie geholpen. Andere universiteiten zouden hem denk ik graag in dienst willen nemen.”

foto Privé collectie

Bij het publiceren van dit stuk op dinsdagmiddag staat de teller van doneeractie op ruim 17.000 euro. En elk uur groeit dat bedrag nog met flinke stappen. Sumya Mobder, die dit collegejaar na haar opleiding aan de HAN startte met de premaster bij de faculteit Built Environment, kan ook nauwelijks geloven hoe hard het de afgelopen dagen is gegaan. “Echt waanzinnig, want toen ik hiermee begon had ik verwacht dat we in een weekje zo’n duizend euro zouden ophalen voor Gert. Maar de teller blijft doorlopen en ik weet ook niet meer waar het gaat eindigen. Als het richting vijftigduizend euro zou gaan, zou me dat niet meer verrassen.”

Vastlopen

Ook zij heeft veel baat gehad bij de lessen die ze bij Gert Regterschot gevolgd heeft nadat ze al snel aan het begin van het collegejaar dreigde vast te lopen met Calculus. “In de groep premasterstudenten waar ik mee begon zaten veel mensen die al lang niet veel meer gedaan hadden met wiskunde, de basis bij velen ontbrak en iedereen zat op een ander kennisniveau. Maar de docent had daar geen boodschap aan en dat eindigde al snel in een poel van verwarring voor veel premasters. Iemand attendeerde me toen op het bestaan van Gert. Die had ik al eens zien zitten onder de trap in Luna, waar ik een kamer huur, en nu wist ik ook wie het was. Dit zou degene zijn die je verder kon helpen.”

Dat bleek ook zo te zijn, want Mobder schoof al snel enkele malen per week aan onder die trap en spijkerde op die manier haar basiskennis bij. “Dat is het fijne van Gert, hij is supergeduldig en legt het eventueel nog voor een tiende keer uit en het maakt ook niet uit op welk niveau je bij hem binnenstapt.” De docent kende Regterschot wel, maar volgens Mobder leek die het bestaan van hem te willen negeren. “Maar zonder de lessen van Gert hadden heel wat mensen uit mijn groep een groot probleem gehad en ik begreep ook dat dit al jaren het geval was.”

Onveilig

In de verklaring die de universiteit vrijdag 9 juni naar buiten bracht naar aanleiding van het verschijnen van een groot verhaal over Regterschot in NRC, staat onder meer dat hij geen lokalen meer mag gebruiken omdat hij overlast zou veroorzaken en er daardoor sprake was van gevoelens van onveiligheid bij studenten en medewerkers. Mobder zegt dat ze zich daar echt niets bij kan voorstellen. “Gert is zo’n aardige en rustige man, ik voel me juist heel erg op mijn gemak als ik bij hem ben. Ik praat ook graag met hem buiten de lessen om. Dat is ook de reden dat ik vond dat er iets gedaan moest worden aan zijn penibele financiële situatie, want geld vraagt hij niet voor zijn lessen. Wel krijgt hij soms een cadeautje of een cadeaubon, maar daar redt hij het niet mee.”

Via de doneeractie komen ook veel reacties binnen van oud-studenten die in het verleden baat hebben gehad van de lessen van Regterschot. “Mensen zijn hem er nu nog dankbaar voor, vragen mij of ze hem op de campus een keer kunnen bezoeken, en maken die dankbaarheid duidelijk door iets te doneren.” Ook Mobden moet lachen om de donatie van iemand die zich bekendmaakte als minister Robbert Dijkgraaf. “Maar ik denk dat de universiteit er wel iets mee moet doen. Deze man is op onderwijsgebied goud waard, maak daar gebruik van. Andere instellingen zouden hem maar wat graag aannemen denk ik.”

Wat gaat er straks gebeuren met de donaties? “Voorlopig laat ik de actie nog doorlopen, want je ziet dat via allerlei kanalen mensen er nog steeds op aanhaken. Het eindbedrag kunnen we straks gewoon overhandigen, daar hoeft geen belasting over betaald te worden. Dit, omdat er sprake is van een verzameling van veel individuele donaties, en zolang die elk niet boven de 2400 euro uitkomen, is er niets aan de hand.” Waar de teller uiteindelijk ook stopt, Mobder verwacht dat Regterschot met dat bedrag weer voor langere tijd wat financiële speelruimte heeft.

En hoe gaat het met de studie van Mobder? "Ik ben dit laatste kwartiel gestart met de master Structural Engineering & Design en dat is een opleiding die perfect bij me past en waarbij ik me afvraag of ik hier nog gezeten zou hebben zonder Gert."