Teqvoly bij het Buto van Hajraa

Het Hajraa Buitentoernooi, u weet: het grootste grasvolleybaltoernooi ter wereld, leunt op de 42 voorgaande edities, maar heeft dit jaar ook een primeur. Alle Teqvolytafels die er in Nederland te vinden zijn, zullen naast de wedstrijdvelden opgesteld worden voor vrij gebruik door de volleyballers. Verder zijn er zeventig nieuwe aanwijsborden en is er een uniek Hajraalied gecomponeerd. De klusweek is in volle gang, Hajranen gaan helemaal los op het thema Volleywood.

foto Hajraa Buitentoernooi 2022

Van de duizenden deelnemers, verdeeld over vijfhonderd teams, zullen er niet veel zijn die al eerder de kans kregen teqvoly te spelen. Er zijn in Nederland maar vier tafels te vinden waarop de combinatie van tafeltennis met volleybal gespeeld kan worden. De tafel is bol, een team bestaat uit twee personen en de regels zijn die van volleybal. Alle vier de tafels zullen van 16 tot en met 18 juni opgesteld staan op de kunstgrasvelden bij het Studentensportcentrum.

Dat is heel bijzonder en te danken aan commissielid Sanne van de Ven. “Zij heeft heel veel moeten bellen en mailen met de van oorsprong Hongaarse organisatie van deze -  vooral in Amerika - opkomende sport. Maar ze kreeg voor elkaar dat we de twee tafels uit Aalsmeer en de twee tafels uit Sliedrecht mochten halen om ze te lenen”, zegt Industrial Designstudent Marit van den Tempel, voorzitter van de Hajraa buto-commissie 2023. Buto staat voor buitentoernooi.

Borden

De zondag voor de klusweek begint bepaalt het bestuur welke van de honderd borden die bij de camping, de velden en de feestterreinen de nodige en/of melige informatie geven, mogen blijven en welke een witte laag krijgen zodat ze hergebruikt kunnen worden. “Ieder jaar is er een nieuw thema en het moet natuurlijk wel passen. We gaan deze week zeventig borden vernieuwen. Er komen veel sterren op, want het thema is Volleywood.”

“Het thema is gekozen nadat we hadden gelachen om de spelfout die het Hajraabestuur (“of de drukker”) op de promo-shirts maakte. Alle leden dragen het hele jaar zo’n T-shirt met de datum van het komende toernooi. Er staat dit jaar vollybal. “Net als Hollywood”,  zei iemand en toen was Volleywood snel geassocieerd”, zegt pr-coördinator  en Fontysstudent Nynke den Biggelaar.

Bidden voor goed weer

De organisatie bracht ook dit jaar traditiegetrouw een mand met worst en kaas brengt naar ‘professionele’ bidders om goed weer aan te vragen. Vroeger was dat bij de nonnen in Eindhoven, nu bij broeder Wigbert van de abdij O.L.V van Koningshoeve in Moergestel. “We willen het worst case scenario vermijden”, zegt Van den Tempel. “Geen regen of onweer, maar ook niet die hitte van vorig jaar. We zijn met ons negenen gegaan en hebben samen gebeden in de Mariakapel. We hebben een kaarsje aangestoken, zijn een minuut stil geweest en hebben een pakket met worst en kaas geofferd. Daarna hebben we een La Trappe gedronken op het terras. Broeder Wigbert wenste ons veel plezier.”

Lager net

De organisatie zorgt dat op woensdag alle honderd velden klaar zijn, maar zet het net dan even wat lager. “We vinden het jammer dat de velden nog niet gebruikt worden en daarom nodigen we de kinderen die bij Korein in de buitenschoolse opvang zitten uit voor workshops volleybal. Hajraa vindt het belangrijk om maatschappelijke betrokkenheid te tonen én we krijgen er zelf energie van om de  kinderen te vermaken”, zegt Den Biggelaar. “Veel Hajraaleden zetten nu anderhalve week de studie op pauze. Dat is een kwestie van deadlines naar voren halen en de weken voor Buto knetterhard werken”, zegt Van den Tempel. Zelf is zij net als de acht anderen van de buto-commissie al vanaf november bezig met de organisatie.

Rode loper

“Alle tweehonderd vrijwilligers krijgen ook een plekje om te shinen, en dat laten we helemaal in het thema passen. Onze slogan is ‘Come with us to the walk of shame’, en we maken een groot doek waar we alle vrijwilligers met verf een handdruk op willen laten maken zodat een ‘wall of fame’ ontstaat. Verder is er een rode loper, rode gordijntjes overal en een photoboot om het thema helemaal uit te werken. We zijn al bijna klaar voor het 43ste toernooi. Laat het volleyballen, en zeker ook het dansen op het campingfeest, maar beginnen”, zegt Den Biggelaar.

Cadeautje

Vorig jaar werd Hajraa positief verrast door haar zustervereniging uit Leiden. Studentenvolleybalvereniging SKC Leiden had speciaal een lied gemaakt over het Hajraatoernooi. Het heet Hard op Hajraa. Dit jaar is de muziekcommissie SKC Mineur naar Eindhoven gekomen om input te halen voor een nieuw lied: Volleywood. Het thema is erin verwerkt en ook enkele quotes die tijdens het vorige toernooi gefilmd zijn. Het staat al op Spotify. “Het is echte feestmuziek. We gaan het nummer plat draaien op de camping en proberen de makers op enig moment in de spotlights te zetten.”

Een schilderijtje dat Hajraa kreeg van de Eindhovense nonnen toen die het klooster voorgoed verlieten, wordt traditioneel door de voorzitter van Buto meegenomen. Er staat een non op. Van den Tempel: “Ik zet haar met het gezicht naar buiten voor een raam in onze uitvalbasis, dat is de kantine van Rust Roest bij sportpark De Hondsheuvels. Dan kan ze waken over de velden en komt alles goed.”