Hajraahuis blijft behouden voor volleyballers

Goed nieuws van woningcorporatie Sint Trudo voor de bewoners van het Hajraahuis: het pand aan de Kerkstraat wordt verkocht met hen als vaste bewoners. Daarmee blijft het Hajraahuis behouden en wordt het niet verbouwd voor sociale huur, zoals eerder het plan was van Trudo. “Door onze inzet en ideeën hebben we Trudo overtuigd dat het Hajraahuis dient te worden behouden en heeft Trudo deze eisen gesteld aan de verkoop, wat zeer uitzonderlijk is.”

Lucas van Cappellen, die zich met andere bewoners inzette in de werkgroep ‘Red het Hajraahuis’, is tevreden over het besluit. Eerder was de favoriete oplossing om met participanten via Stichting Hajraa pand 7A te kopen. Maar 7A gaat tegelijk met Kerstraat 7 en 7B de markt op via een makelaar. “Daardoor kunnen we als Stichting Hajraahuis niet meebieden en het pand niet kopen. Wel wordt het pand verkocht met ons als vaste huurders en de eis dat we als Hajraahuis behouden blijven”, zegt Van Cappellen.

Hij legt uit: “De afgelopen drie jaar heeft Trudo geredeneerd dat ze Kerkstraat 7A (het Hajraahuis) aan Stichting Hajraahuis kon verkopen als ‘verkoop aan bewoners’. Hier geldt weinig wetgeving voor, aangezien het pand dan blijft behouden als woonruimte. Later is echter geconstateerd dat de verkoop van het pand aan ons als stichting een ‘verkoop aan derde’ is. Dan geldt er veel meer wetgeving en zijn er andere eisen. Dit betekent onder andere dat er een officiële marktverkoop moet plaatsvinden en dus ook andere marktpartijen moeten kunnen bieden.”

Te duur

Stichting Hajraahuis kan niet zo snel de vereiste financiën realiseren, weet Van Cappellen. “Daarnaast hebben we niet genoeg financiering om het héle pand te kopen. Daardoor kunnen we niet meebieden.”

Trudo moet dus via een makelaar verkopen aan de markt, maar wil het Hajraahuis echter wel als studentenhuis behouden. Daarom ontvangen alle bewoners van het Hajraahuis nu een vast contract in plaats van de bruikleencontracten die ze sinds 2015 uitgaf. “Het behoud voor nu is in ieder geval gegarandeerd”, zegt Van Cappellen. “Er worden verschillende eisen gesteld bij de verkoop: verplicht studentenhuisvesting in 7A, selectie van nieuwe bewoners door huidige bewoners en huurprijzen volgens puntenstelsel. Dit kan niet voor onbepaalde tijd worden vastgesteld, maar wel voor een lange periode. We zijn in gesprek met de makelaar om de exacte voorwaarden vast te stellen.”

De makelaar gaat op korte termijn de verkoop openen voor de combinatie van de panden 7, 7A en 7B. De overdracht naar een nieuwe eigenaar wordt volgens Van Cappellen verwacht in de eerste maanden van 2020. Als een marktpartij het pand koopt, blijft het Hajraahuis echter wel onder die voorwaarden behouden. Trudo heeft toegezegd dat als dit niet lukt, het pand alsnog zal worden gesplitst en Stichting Hajraahuis dan als eerste 7A kan opkopen.”