Cursor op cursus | Flow

Omdat een TU/e’er nooit te oud is om te leren, zeggen wij geen nee tegen een goede cursus. Deze keer is Cursor bij ‘Flow in je werk’, georganiseerd door TU/e‘s Learning & Development Support en gegeven door de externe zelfstandige loopbaancoach Daniëlle Bax. De opdracht die ze ons geeft is: “Werk vandaag aan je plezier!”

foto Lemberg / shutterstock

Om te weten hoe je plezier in de werk (terug)krijgt, is het nodig dat je beseft van welke taken je blij wordt. Vandaag (donderdag 2 maart, red.) word ik al blij van het volgen van deze workshop, want het is er één die meer doet dan droge informatie geven. We moeten aan het werk met een opdracht en krijgen een invuloefening. En we gaan niet de deur uit van deze saaie vergaderzaal zonder daglicht in De Zwarte Doos, vóór er een persoonlijk actieplan is gemaakt. Maar daarover straks meer.

‘We’ moet je hier lezen als drie deelnemers. Een kwaliteitszorgmedewerker, een onderwijskundig adviseur en een journalist. Alle drie willen we simpelweg iets meer tevreden worden over ons werk. Het is niet dat we wat te klagen hebben, we hebben gewoon het gevoel dat er wat te verbeteren valt. Maar wat? Dat weten we nog niet, anders hadden we het al wel veranderd.

Alle taakjes op een rij

Daniëlle Bax leert ons dat het belangrijk is om het volgende te weten: ‘waar ligt mijn cirkel van invloed?’ Maar eerst zet ze ons aan het werk. Al onze taken moeten we eens op een rijtje zetten en daarna waarderen op uitdaging en eigen vaardigheden. Dus hoe moeilijk ik ze vind en hoe goed ik er in ben, vertaal ik in gedachten.

Snel pen ik neer wat het eerst in me op komt: een achtergrondverhaal opstarten, een achtergrondverhaal afronden, kort nieuwsbericht maken, persoonlijk interview schrijven, online dienst, nieuwsbrief versturen, narrow casting verzorgen, vergaderen, een team vol studentredacteuren aanstellen. Mijn waardering ervan - in cijfers - moet ik daarna in een schema plaatsen. De uitdaging van de taken op de y-as en mijn vaardigheid ervan op de x-as.

En wat blijkt hieruit? Dat de meeste van mijn taken in de range van flow liggen. Eén taak veroorzaakt veel stress, eentje zorgt voor verveling, maar de rest mag ik bestempelen als flow. Wat is dat eigenlijk? Bax laat het ons zelf zeggen: “Flow is wanneer je geconcentreerd werkt zonder afleiding en veel kunt presteren.” Het invulschema toont dat we in flow zijn als opwinding en stress in balans zijn met controle en verveling. Te hoge stress geeft kans op burn-out, te veel verveling maakt je kwetsbaar voor bore-out. “De symptomen zijn hetzelfde”, zegt Bax, “moe, concentratieproblemen, lichamelijke kwaaltjes, kort lontje.”

Aanpakken

Omdat we maar met drie deelnemers zijn, is er de fijne mogelijkheid om samen dieper in te gaan op een case. De andere twee vrouwen, én de coach, helpen me onder woorden te brengen wat me dwars zit. De taak die me slecht afgaat, het opzetten van een team dat bestaat uit studenten die willen schrijven voor Cursor, heeft te kampen met onduidelijkheid. Omdat ik er daardoor ook geen zin in heb, zet ik hem steeds onder aan mijn prioriteitenlijst. En hoewel niemand me iets kwalijk neemt, laat ik het uit mijn hoofd slapende honden wakker te maken. Maar het vreet wel aan me dat het niet afkomt.

En dus maak ik een actieplan. Ik begin met de vraag aan mijn collega’s of ik een bepaald vast moment in mijn werkweek ongestoord mag besteden aan het verduidelijken van de werkwijze voor een studentredacteurenteam tot het lekker loopt. Het ligt in mijn cirkel van invloed om er mee aan de slag te gaan, want het einddoel zijn mijn leidinggevende en ik eerder al overeengekomen.

Ook de TU/e als organisatie zal willen dat ik ermee ‘in m’n flow’ kom. Want blije medewerkers hebben meer werkgeluk, met een betere focus en grotere innovatiekracht waardoor ze fijner samenwerken en een hogere studentgerichtheid hebben. Dat staat tenminste op een van de dia’s van Bax, áls we die kort zien. De powerpointpresentatie hapert om de haverklap; de HDMI-kabel is nog niet helemaal in flow.

In de rubriek ‘Cursor op cursus’ schuiven redacteuren de komende tijd aan bij allerhande trainingen, cursussen en workshops die aan de TU/e het hele jaar door worden aangeboden aan medewerkers en studenten, zodat die daarmee hun kennis en vaardigheden op allerlei gebieden kunnen vergroten. Wie zelf een cursus, training of workshop aanbiedt die voor deze rubriek interessant zou kunnen zijn, of weet heeft van een dergelijk event, wordt van harte uitgenodigd om contact op te nemen met de redactie.