SSRE-vrouwen: “Pak je kans om vragen te stellen”

Het tweede ‘Technische vrouwen diner’ dat SSRE organiseert is groter en chiquer dan het eerste. Veertig studentes zitten vrijdagavond verdeeld over zeven ronde tafels in de Kazerne in Eindhoven. Iedere tafel heeft gezelschap van een vrouw die al korte of langere tijd werkzaam is als engineer. Op ontspannen wijze worden zo ervaringen uitgewisseld waarmee de studentes hun voordeel kunnen doen.

foto Sanne van den Boogaard

“’Kennis is macht, maar kennissen zijn machtiger." Met die uitspraak - die ze vaak hoorde van haar vader -, opent Mila van Bokhoven als voorzitter van de Technische Vrouwen Commissie 22/23 het diner. Het doel dat zij en haar vier mede-bestuursleden hebben is passend bij die uitspraak. “We willen verhalen horen van vrouwen die in verschillende fases van hun carrière al veel ervaring hebben in de technische wereld. Er zijn nog steeds te weinig vrouwen in de techniek en dat moet veranderen.” Ze spoort de deelnemers van het diner aan om vooral veel vragen te stellen aan de zeven uitgenodigde werkende vrouwen. “Hier is je kans”.

Maar vóór bij het voorgerecht van coquilles en artisjok in een crème van pastinaak de genodigden bevraagd kunnen worden, is er een lezing van Maud Savelsbergh. Zij studeerde Technologie Management bij Bouwkunde en heeft na twintig werkjaren in verschillende sectoren een functie als strategisch adviseur bij Draaijer. Ze vertelt over vroeger: “Als ik als student een e-mail wilde versturen, moest ik naar het Rekencentrum (nu Neuron, red) lopen.” Het was bijzonder om als vrouw in een mannenwereld te werken, maar niet vervelend. “Ik vond het juist leuk.”

De twee andere toespraken zijn van Justine Pillay, een Zuid-Afrikaanse bedrijfskundige, en Esther Onnink, een technisch officier bij de Koninklijke Luchtmacht. Pillay geeft tips: “Weet wat je wilt, ontwikkel je soft skills, zoek een mentor en blijf jezelf”. Ook Onnink heeft een advies: “Laat niemand je vertellen dat je iets niet kan. Ga de confrontatie aan. Dat heb ik ook gedaan.”

Speel geen rol

Zover zijn niet alle SSRE-vrouwen al. Aan tafel wordt aan Emma Ambags (werkzaam bij Datacation, haar eerste baan na haar TU/e-master OML) een existentiële vraag gesteld. “Hoe weet je wat je wilt? Dat vind ik zo moeilijk”, zegt een ID-studente. Een tafel verderop, bij de plak vlees met verschillende bijzondere groenten, heeft alumna Martine Pelser ( Technische Bedrijfskunde) wel tips hoe je daar achter kunt komen. “Blijf jezelf. Vraag je na iedere actie af of je een rol hebt gespeeld of dat je authentiek was. Dat doe ik ook nog steeds. Ook als ik vanavond thuis ben gekomen.”

Van Bokhoven wordt geprezen om haar naturelle presentatie. Zelf zegt ze dat ze erg veel heeft geleerd van het organiseren van dit diner. “Toen ik begon had ik vijf familieleden op Linkedin, sinds wij op zoek zijn gegaan naar vrouwen om hier te komen spreken is dat netwerk enorm uitgebreid. En iedereen is zo behulpzaam. Volgend jaar kan dit evenement weer groter worden.”