Startup-prins Constantijn opent Neuron met een ponskaart

De opening van Neuron, waar onder meer het nieuwe onderkomen van AI-instituut EAISI in gevestigd is, werd gisteren door prins Constantijn uitgevoerd met behulp van een ponskaart. Het was een verwijzing naar de vroegere functie van het gebouw, want ooit deed het dienst als het Rekencentrum van de TU/e. De belangstelling voor de opening was groot en de prins zei te verwachten dat het nieuwe gebouw kruisbestuiving tot stand zal gaan brengen tussen de gebruikers.

Dat aanzetten tot kruisbestuiving is iets wat dean Ines Lopez Arteaga ook ziet als datgene wat het nieuwe Bachelor College 2.0 straks in het onderwijs tot stand moet brengen bij de studenten. Ze duidt ermee op de multidisciplinaire samenwerking die studenten in kleine teams met elkaar moeten aangaan in het nieuwe onderwijsmodel dat in september wordt ingevoerd.

Lopez Arteaga zat gistermiddag samen met prins Constantijn, die als special envoy van Techleap.nl was uitgenodigd om de opening van Neuron te voltrekken, in een paneldiscussie, waar ook vicevoorzitter Nicole Ummelen en EAISI-directeur Carlo van de Weijer aan deelnamen. Ummelen zei dat Neuron mooi laat zien hoe groot de diversiteit aan onderwijsruimtes is die er inmiddels te vinden zijn op de TU/e-campus. “In Neuron zijn er veel plekken die studenten faciliteren om aan de slag te gaan met Challenge-Based Learning, waarin in kleine groepen wordt samengewerkt aan het oplossen van problemen.” Maar met de ingebruikname van Neuron zijn er ook veel extra studieplekken bijgekomen en diverse collegezalen die geschikt zijn voor zo'n zestig tot zeventig studenten.

Voor EAISI-directeur Van de Weijer zijn kleinere onderwijsruimtes ook de toekomst, want in het bijbouwen van grote collegezalen zegt hij weinig heil meer te zien. “Voor mij zijn die verleden tijd, dat soort grote hoorcolleges kunnen we veel beter online aanbieden.”

Zelfstandiger

De koninklijke eregast zei niet heel veel te weten over het opleiden van ingenieurs, maar hij is ervan overtuigd is dat een ondernemende houding ook voor deze groep een toegevoegde waarde heeft. “Het maakt je zelfstandiger en je moet er rekening mee houden dat je tegenwoordig niet meer twintig jaar bij hetzelfde bedrijf zult werken. Je zult veel vaker van baan en bedrijf wisselen en dat betekent bijvoorbeeld ook dat je jezelf moet zien te verkopen.”

Van de Weijer brak echter ook nadrukkelijk een lans voor deep tech en de afgestudeerden die zich voornamelijk daarop willen richten. “Dat zijn de stille, wat introverte personen waar er hier ook heel wat van rondlopen. Ze zijn niet de beste verkopers en zitten juist vaak aan de andere kant van het spectrum, maar ook hen hebben we hier in de regio hard nodig.”

Volgens vicevoorzitter Ummelen is dat ook in de vele studententeams die de universiteit rijk is, terug te zien. “Ook die teams zijn altijd samengesteld uit zeer verschillende typen studenten uit diverse disciplines.”

Nieuwsgierig

Kijkend naar de verdere ontwikkeling van AI en alle tools die daarmee ook beschikbaar komen voor studenten, kwam de vraag aan bod hoe we hen daarop moeten voorbereiden en of we AI in het onderwijs moeten omarmen.

Van de Weijer lijkt het een goede zaak om alles waarbij netjes binnen de lijntjes gekleurd wordt te automatiseren. “Maar er moet ook ruimte zijn om buiten die lijntjes te kunnen gaan, maar dan wel binnen duidelijk bepaalde ethische grenzen.”

Prins Constantijn constateerde dat het onderwijs er doorgaans erg goed in is om innovaties buiten de deur te houden, en als voorbeeld noemde hij het feit dat er nog altijd grote hoorcolleges worden aangeboden. Volgens hem wordt het tijd dat er serieus nagedacht gaat worden over de vraag "wat willen we studenten leren en op welke manieren willen we ze daarop toetsen". Hij verwees onder meer naar de plotse opkomst van ChatGPT en de reuring die dat de afgelopen maanden heeft veroorzaakt in de onderwijswereld. “De vraag lijkt vooral te zijn: hoe zorgen we ervoor dat onze studenten nog nieuwsgierig blijven?”

Ummelen zei dat ook de TU/e zeker met die vraag bezig is en “bij de nieuwe technieken die we daarvoor ontwikkelen zorgen we dat we daarbij ook de input meenemen die afkomstig is van onze eigen studenten.”

Na de discussie dribbelde van achteruit de zaal robothond Spot naar het podium, waar hij een ponskaart afleverde bij prins Constantijn. Die stak hem in een oude ponskaartlezer en daarmee startte hij een video en werd Neuron officieel voor geopend verklaard.