Neuron is er klaar voor, neem nu al een kijkje

Vanaf maandag 6 februari kunnen studenten en docenten terecht in het volledig gerenoveerde Neuron. In anderhalf jaar tijd is het markante gebouw aan het Laplaceplein omgetoverd tot een modern en licht onderkomen voor studenten, docenten en de staf van het Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI). Cursor liep er afgelopen week rond met de camera en Monique Kuyck geeft toelichting op wat er allemaal voorhanden is.

Bekijk de sneakpreview van het gebouw onder dit artikel.

In Neuron zitten naast de werkplekken van EAISI, die ongeveer een derde van het vloeroppervlak op de eerste etage beslaan, 14 kleinere collegezalen, 22 werkruimtes die geschikt zijn voor kleine groepjes studenten om samen te werken, en 400 individuele studieplekken. Van die plekken is op de eerste etage een groot aantal te vinden in een speciale stiltezone.

Monique Kuyck, die vanuit de dienst Facility Management meewerkte aan de inrichting van het pand, is trots op wat er nu staat en wat samen met andere diensten, waaronder Real Estate, tot stand is gebracht. “Van een wat obscuur en donker gebouw is een mooie en lichte onderwijsfaciliteit gemaakt, waar studenten en docenten vanaf volgende week terecht kunnen voor het volgen van colleges, samenwerken en studeren.”

Zelf is Kuyck vooral gecharmeerd van het nieuwe dak, dat er daadwerkelijk af moest om op de eerste etage licht toe te laten op de werkplekken en algemene ruimtes en waar de komende weken ook gewerkt zal worden aan het kunstwerk van Hella Jongerius: de Loom Room. Tijdens het bezoek van Cursor wordt er door medewerkers van de studio van Jongerius nog hard gewerkt aan de voorbereidingen daarvoor.

Ondergronds

Neuron heeft drie etages, waarvan er een ondergronds zit. Daar zit ook een inpandige fietsenstalling, waar zo’n 250 à 300 fietsen gestald kunnen worden en waar ook oplaadpunten zijn voor elektrische exemplaren. Van de donkere betegeling die er ooit zat, is niets meer terug te vinden. Heldere en aardse kleuren zijn ervoor in de plaats gekomen en in de collegezalen zijn tegen de muren grote viltachtige tableaus aangebracht, die zorgen dat de akoestiek in de onderwijsruimtes op orde is.

De entree op de begane grond aan de kant van het Laplaceplein is ruim gehouden en geeft rechts toegang tot onderwijslokalen en rechtdoor bevindt zich een centrale corridor, waar houten zitmeubelen rondom de Loom Room staan. Wie na de entree links gaat komt uiteindelijk terecht bij de kantine en de loungeruimte, waar nieuw meubilair is gecombineerd met vintage banken en stoelen.

Studieruimte

Aan deze lange zijde van het gebouw, die uitkomt op De Zaale, bevindt zich ook een entree, en de bezoeker die hier binnenkomt loopt direct tegen een trap naar de eerste etage op. Op die etage valt de gevarieerdheid aan werkplekken op. Studeren kan daar rond grote vierkante tafels met in het midden glasplaten, maar ook aan lange tafels, die vergelijkbaar zijn met die in MetaForum. Maar studiecoupés voor vier personen zijn er ook. Alles is licht gehouden, er staat veel groene beplanting en door het hele gebouw speelt beton of houtwerk dat een betonachtige uitstraling heeft gekregen, een prominente rol. Het Amsterdamse interieurbureau Müller VanTol is verantwoordelijk voor de inrichting.

Loopbrug

Neuron is straks ook weer verbonden met het loopbruggenstelsel van de universiteit, zodat vanuit Luna en Traverse op de eerste etage toegang tot het pand is. Volgens Kuyck handig, omdat in Traverse ook veel werk- en studieplekken zijn. Het gebouw is nu ook aangesloten op het systeem voor warmte-koudeopslag (WKO) en daarmee gasvrij gemaakt.

Vanaf maandag 6 februari kan de TU/e-gemeenschap er terecht van 8.00 tot 18.00 uur, en rond tentamenperiodes zal het gebouw ook in het weekend open zijn. Op 28 maart komt er een officieel openingsevenement. “Maar vanaf volgende week is iedereen dus al hartelijk welkom”, zegt Kuyck.

Monique Kuyck liep vorige week alvast een rondje door Neuron met Cursor.

Neem een kijkje in Neuron

Monique Kuyck liep vorige week alvast een rondje door Neuron met Cursor.