Geschokte reacties na ontruiming in Groningen

Afgelopen dinsdag hebben actievoerders het Groningse Academiegebouw bezet. De politie heeft het pand dezelfde avond ontruimd. Studenten veroordelen het geweld. Het universiteitsbestuur meent dat het niet anders kon.

foto Mirrorimage / Istock

De activisten bezetten het Groningse Academiegebouw dinsdag omdat ze het oneens zijn met het ontslag van docent en klokkenluider Susanne Täuber. Zij bekritiseerde eerder het diversiteitsbeleid en de sociale veiligheid aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). De universiteit vindt dat de arbeidsrelatie verstoord is en ontbindt haar contract.

Het pand werd in de avond ontruimd door de politie. Op beelden is te zien hoe een student aan zijn benen van een trap wordt gesleept. Een universitair docent zegt tegen Dagblad van het Noorden te zijn geslagen, terwijl ze niet eens meedeed aan de bezetting.

Studenten hebben geschokt gereageerd op het geweld. Actiegroep Student RUG spreekt tegen omroep OOG van “een volkomen vermijdbare escalatie” en eist daarom dat het bestuur ontslag indient.

Geschrokken

Ook de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) veroordeelt de beelden van de ontruiming en spreekt in het Algemeen Dagblad over het ‘hardhandig wegslepen’ van mensen. Voorzitter Joram van Velzen is geschrokken: “Dit past niet bij een universiteit die een plek wil zijn voor dialoog en democratie”.

Volgens de Groninger Studentenbond wordt het tijd dat de universiteit er alles aan gaat doen om iedereen zich veilig te laten voelen. De bond zei ‘solidair’ te zijn met de actievoerders.

Mineur

Maar de universiteit stelt dat de politie begon met ontruimen nadat de studenten “meerdere malen gevraagd” was het gebouw te verlaten. Eigenlijk zouden de actievoerders en het bestuur met elkaar in gesprek gaan, maar dat liep nergens op uit en de dag “eindigde hierdoor helaas in mineur”, aldus de universiteit.

In maart was er een eerdere bezetting, waarna is afgesproken om verder te praten. Dat blijft het doel, zegt het bestuur. “Onze deur staat altijd open.”

In een reactie aan Dagblad van het Noorden laat een woordvoerder van de politie weten dat er geen aanhoudingen verricht zijn. “Naar ons idee is het allemaal rustig verlopen.”