Weer meer TU/e-lopers bij de marathon

Op zondag 8 oktober zullen er weer honderden lopers in rode TU/e-shirts deelnemen aan de verschillende afstanden van de Eindhovense marathon. “Het TU/e Running Team groeit elke editie”, aldus Joyce Schonenburg van het studentensportcentrum. Intussen zijn er alleen nog TU/e-startbewijzen (met korting) beschikbaar voor de City Run van 5 kilometer. Of rector Silvia Lenaerts – die regelmatig marathons loopt – ook aan de start zal verschijnen, blijft nog even onzeker.

foto Gabriël Walenberg

Sinds het Beursgebouw niet meer beschikbaar is, wordt gebouw MetaForum op de TU/e-campus jaarlijks in het marathonweekend opengesteld voor deelnemers die er hun startbewijzen kunnen ophalen. Een ander onderdeel van de samenwerking tussen – voluit – de ASML Marathon Eindhoven en de TU/e is het TU/e Running Team.

“We bieden startbewijzen voor de verschillende afstanden aan tegen een korting van ongeveer 50 procent”, zegt Joyce Schonenburg, hospitality manager van het studentensportcentrum SSCE, “en de belangstelling hiervoor groeit bij elke editie.”

Dynamo

Voor de hele marathon mocht de TU/e dit jaar negentien felbegeerde startbewijzen-met-korting aanbieden. Voor de andere afstanden in totaal vierhonderd. Schonenburg: “Voor de hele, halve en kwart marathon zijn alle plekken nu vergeven. Er zijn wel nog plaatsen beschikbaar voor de City Run, die vijf kilometer is.”

Aanmelden voor het TU/e Running Team kan nog tot 28 september. Wie wil lopen in een speciaal shirt van het Running Team, moet zich eerder inschrijven: uiterlijk 18 september. De shirts zijn overigens ook los te koop voor 7,50 euro.

Lees verder onder foto.

Dynamo aan het Catherinaplein in de binnenstad is net als vorig jaar de uitvalsbasis voor de TU/e-runners. Die kunnen daar op zondag 8 oktober hun startbewijs ophalen (dat hoeft dus niet in MetaForum). Ook is er gelegenheid voor omkleden, het droppen van spullen en een sportmassage na afloop. “De ligging van Dynamo is ideaal: tussen de finish op de Vestdijk, en Stratumseind”, zegt Schonenburg.

Rector

Hamvraag is nu natuurlijk: loopt Silvia Lenaerts ook mee met de Eindhovense marathon? En dan de volle 42,195 kilometer? De nieuwe rector magnificus van de TU/e loopt immers graag lange afstanden, waaronder jaarlijks gemiddeld twee marathons – zo lazen we in de bio bij dit interview.

Bij navraag moet Lenaerts helaas het antwoord nog schuldig blijven: door drukte en de hitte van afgelopen week, heeft zij nog onvoldoende kunnen trainen. Als het haar komend weekend wél lukt om te lopen, en als dat naar tevredenheid gaat, doet ze mee, belooft ze. “En dan zeker in een TU/e-T-shirt.”