Op zoek naar zingeving? PassionWeek helpt met levensvragen

Deze week organiseert de christelijke studentenvereniging Ichthus Eindhoven de PassionWeek. Vier dagen lang wordt er iedere middag een college gegeven over het thema ‘Zingeving’ in het Luna-gebouw. “We willen het gesprek starten over het doel van het leven”, vertelt organisator Carola Lock.

foto PassionWeek

Zingeving. Niemand kan zonder. Het thema van deze editie van de PassionWeek is dan ook niet zomaar uitgekozen. Iedere student loopt rond met vraagstukken over de betekenis van het leven en hun eigen rol in de samenleving. Van maandag 26 tot en met donderdag 29 februari zal er iedere middag een lezing plaatsvinden over zingeving in Luna 1.240; met een gratis bijbehorende lunch, vanaf 12:30 tot 13:30.

Niet-christenen worden aangemoedigd om langs te komen. Lock: “We willen meegeven hoe wij als christenen naar het doel van het leven kijken en hoe dit kan verschillen met niet-gelovigen. We delen dezelfde praktische doelen, zoals het behalen van een studie of het krijgen van een goede baan, of simpelweg gelukkig zijn. Maar we hebben ook een groter doel in ons leven: tot Gods eer leven en zijn liefde uitstralen. We hopen mensen daarover aan het denken te zetten.”

De onderwerpen van de lezingen zijn elke middag anders, maar raken allemaal aan zingeving, het studentenleven én de wetenschap. Op maandag zal het gaan over het vinden van betekenis in het studeren en in de samenleving. Dinsdag staat het thema vriendschap centraal. Woensdag gaat het over welzijn en de valse gedachtes die (soms onbewust) kunnen rondspoken in je hoofd, zoals: ‘ik ben niet goed genoeg’. Het laatste college zal gaan over zelfperceptie en het ontwikkelen van een betekenisvolle identiteit.

Lock hoopt dat er veel mensen op het evenement afkomen. “Ik denk dat veel technische studenten heel praktisch zijn ingesteld. Die willen alles beredeneren. Als christenen leren we om ook op een andere manier naar het leven te kijken. We hopen dat we van elkaar kunnen leren.”