Studenten willen Shell niet uitsluiten van Career Expo

Studenten vragen zelf om de aanwezigheid van fossiele bedrijven op carrièredagen, zoals de aankomende Career Expo op 5 en 6 maart. Dit laat Wervingsdagen, de organisatie achter het evenement, weten in een statement aan Cursor.

foto iStock / blinow61

Het uitnodigen van de fossiele industrie op de Career Expo deed een hoop stof opwaaien. Na de bekendmaking van de participerende bedrijven kondigde actiegroep University Rebellion aan het Auditorium te gaan bezetten als de universiteit weigert mee te gaan in hun eisen. Met de megafoon in de hand maakte de actiegroep hun eisen kenbaar: dat de universiteit alle banden met de fossiele industrie verbreekt en ze weert van de carrièrebeurs. Mocht University Rebellion daadwerkelijk overgaan op bezetting, dan zou het de derde keer zijn dat ze dit doen op de campus.

Volgens de actiegroep botst het uitnodigen van fossiele bedrijven met het duurzaamheidsbeleid van het College van Bestuur (CvB). Het CvB acht het cruciaal om de banden met de fossiele industrie te behouden om duurzame oplossingen te creëren. Daarbij wil de universiteit alleen nog samenwerkingen aangaan met fossiele bedrijven bij projecten die bijdragen aan een duurzame energietransitie; de ‘grootste maatschappelijke uitdaging ooit’.

Vraag vanuit studenten

De Career Expo wordt georganiseerd door Wervingsdagen, die negen studieverenigingen representeert. Afgevaardigden van deze studieverenigingen zitten in de Raad van Toezicht en mogen advies uitbrengen over welke bedrijven participeren op het evenement. Het uiteindelijke besluit ligt bij het bestuur van Wervingsdagen, dat eveneens uit TU/e-studenten bestaat. “We houden daarbij rekening met de wensen van studieverenigingen”, vertelt woordvoerder Stefanie Sturm. Daarbij is de wens om de fossiele industrie uit te nodigen ook besproken. “Zij (de studieverenigingen, red.) zijn het eens met de lijst aan bedrijven zoals we die nu hebben uitgekozen.”

Op de vraag hoe die selectie tot stand is gekomen, reageert Wervingsdagen met een korte statement. Hierin noemt de organisatie de selectie van bedrijven voor de Career Expo een ‘rigoreus proces’, waarin verschillende factoren een rol spelen. “Zoals een gevarieerd aanbod van bedrijven, gelijke representatie voor de verschillende studierichtingen en de vraag vanuit studenten.” De participerende bedrijven worden naderhand geëvalueerd en de selectieprocedure wordt ieder jaar herhaald.

Diverse opvattingen

De bezetting van University Rebellion valt in een reeks aankondigingen van soortgelijke acties tegen samenwerkingsverbanden van universiteiten met de fossiele industrie. Zo heeft de actiegroep End Fossil: Occupy! recent een faculteitsgebouw van de TU Delft bezet. Ook op de universiteit van Utrecht en Amsterdam worden bezettingen verwacht. Dat Nederlandse universiteiten hier veel mee bezig zijn, blijkt ook uit de reeds aangekondigde herziening van het beleid van de Universiteit Leiden. Die wil niet meer samenwerken met bedrijven die zich ‘niet aantoonbaar inzetten’ voor het Klimaatakkoord van Parijs.

De aangekondigde bezetting van University Rebellion en de verschillende opvattingen over samenwerkingsverbanden met de fossiele industrie, was voor Cursor reden om een poll uit te zetten onder haar publiek op Instagram. Alhoewel de poll niet representatief is voor de gehele universiteit, geeft het wel een beeld van hoe er verschillend wordt gedacht over dit soort samenwerkingen. Bekijk hieronder de resultaten van de poll.