Wat weet jij over andermans cultuur?

Eergisteren kon je tijdens ‘Connect with my Culture’ allerhande culturen zien, ruiken, proeven en ontdekken. Dit jaar telde het terugkerende evenement in totaal 18 landen. Cursor bezocht ze allemaal met de vraag naar het belangrijkste woord, het lekkerste gerecht en de interessantste gewoonte uit hun land.

foto Levi with Lenses

“Het is eigenlijk een heel eenvoudig concept om alle verschillende landen in onze gemeenschap zichzelf te laten vertegenwoordigen”, zegt Isidoros Kotinis, masterstudent Industrial Design en medeorganisator van het evenement. Bij aankomst kregen bezoekers een paspoort met alle aanwezige landen erop. “We willen stimuleren dat mensen alle landen bezoeken. Als je bij ieder kraampje het eten proeft of het spelletje speelt dan krijg je een stempel. Wanneer je alle stempels hebt dan maak je kans op een prijs”, legt hij uit.

Missende culturen

Dit jaar bestond de ‘wereldkaart’ van het evenement uit Japan, China, Taiwan, India, de Verenigde Arabische Emiraten, de Cariben, Brazilië, Turkije, Servië, Oekraïne, Kroatië, Roemenië, Griekenland, Bulgarije, Estland, Polen, Hongarije, en natuurlijk Nederland.

Niet alle aanwezige culturen op de universiteit hadden een kraampje. Volgens de organisatie wordt het ieder jaar moeilijker vrijwilligers te vinden om te koken en de kraampjes te bemannen. “We zijn Spanje en Italië helaas kwijtgeraakt”, geeft Kotinis aan. “Maar, China doet dit jaar voor het eerst mee. Daar zijn we heel blij mee.”

Woord, gerecht, gewoonte

Ondanks de hiaten in de wereldkaart was het duwen en trekken in Auditorium want - net als vorig jaar - stond het propvol met hongerige bezoekers. Om naast te eten ook wat te leren ging Cursor de kraampjes langs met de vraag naar het belangrijkste woord, het lekkerste gerecht en de interessantste gewoonte uit het desbetreffende land. Bekijk de antwoorden in de video hieronder.

Connect with my Culture 2024