Culturen met elkaar verbinden kan eindelijk weer

Het evenement ‘Connect with my Culture’ lag noodgedwongen drie jaar plat. In 2020 was het coronavirus de spelbreker en ook de twee jaar daarna ging het niet door. Nu is dit initiatief weer nieuw leven ingeblazen en op 1 maart kan in het Auditorium geproefd worden van elkaars cultuur, gaan workshops je iets bijbrengen en worden er optredens uitgevoerd op een centraal podium. Wie zelf iets wil doen op deze dag kan zich nog aanmelden tot 13 februari.

foto Han Konings

De Griekse pre-masterstudent Isidoros Kotinis en de Roemeense bachelorstudent Tudor Popescu maken deel uit van het team dat onder begeleiding van diversity officer Lara Hofstra en communitymanager Erik de Jong een gevarieerd programma in elkaar aan het zetten zijn voor deze editie van Connect with my Culture. De afgelopen drie jaar was dat niet mogelijk, maar op woensdagmiddag 1 maart wordt het Auditorium van vier tot acht uur ondergedompeld in een vakantieachtige sfeer, vertelt Kotinis. “Mensen krijgen een paspoort uitgereikt, waarop ze stempels gaan verzamelen bij de activiteiten die we aanbieden.”

De keuze daarbij is groot en natuurlijk maken ook eetkraampjes in de hal van het Auditorium er deel van uit. Daar kunnen bezoekers letterlijk proeven van wat de aanwezige culturen te bieden hebben. “Daar doen zo’n veertig verschillende nationaliteiten aan mee”, vertelt bachelorstudent Popescu. “Er is 250 euro beschikbaar om je kraampje in te richten en voor het aanschaffen van ingrediënten. Maar er komen ook twee ruimtes waar workshops worden aangeboden, het gaat dan bijvoorbeeld om schilderlessen. Wie nu denkt dat hij of zij daar ook wel iets zou willen doen, kan zich nog altijd bij ons aanmelden. Dat geldt ook voor wie een optreden wil verzorgen op het centrale podium of nog een eetkraampje wil opzetten.”

Achterstand inhalen

Kotinis en Popescu zeggen dat het echt weer hoog tijd werd dat dit evenement wordt gehouden. Kotinis: “De connectie tussen Nederlandse en buitenlandse studenten en tussen de verschillende nationaliteiten in die laatste groep, is nog altijd minder dan dat het voor corona was. Buitenlandse studenten die tijdens de pandemie aan de TU/e begonnen zijn, hadden het best moeilijk. Ook nu weten die nog niet altijd wat hier te vinden en te doen is en hoe leuk het kan zijn. Met dit evenement kunnen ze in vier uur die achterstand inhalen.”

Want naast de eetkraampjes en de workshops kunnen ze ook informatie inwinnen over de veelheid aan studentenverenigingen die de TU/e rijk is. Niet dat die er allemaal met een kraampje staan, maar ze worden wel vertegenwoordigd door hun overkoepelende verenigingen, zoals Scala (cultuur), Compositum (gezelligheidsverenigingen), ESSF (sport), FISO (identiteit), FSE (studieverenigingen) en Career Academy. Ook de studententeams gaan zich presenteren en zullen ongetwijfeld proberen zieltjes te winnen voor hun projecten.

De beide studenten hopen dat op 1 maart in het Auditorium echt een sfeer gaat ontstaan waaruit blijkt “dat we samen, zowel de Nederlandse als de buitenlandse studenten, één gemeenschap vormen aan deze universiteit”, vertelt Kotinis. Popescu: “Ook voor ons was het destijds best moeilijk om hier te aarden, maar we zien zeker dingen veranderen. Steeds meer studentenhuizen in Eindhoven zijn gemengd en in allerlei besturen van verenigingen en medezeggenschapsorganen nemen buitenlandse studenten vaker zitting. Daarom ook de nadrukkelijke oproep aan de Nederlandse studenten en medewerkers om op 1 maart langs te komen. Want die connectie tot stand brengen, dat is waar het ons om gaat.”