Studenten vinden online steun bij elkaar

Lighthouse, een platform waarop TU/e-studenten elkaar steun kunnen geven, is onlangs geopend. ”Weten dat er iemand is die naar je problemen wil luisteren, geeft al een goed gevoel”, zeggen de studenten die het platform beheren.

foto Den-belitsky / istock

De sociale netwerksite Lighthouse wil alle TU/e-studenten de mogelijkheid geven met elkaar in contact te komen en te chatten. Al jaren terug werd gesproken over het opzetten van een digitaal platform voor studenten die elkaar daar voor elke vorm van extra support kunnen opzoeken. Nu is Lighthouse actief.

Waarom het even duurde voor het in werking is voor alle TU/e-studenten, kan de woordvoerder van Lighthouse goed verklaren. “We hadden de structuur opgezet voor Discord, maar de TU/e ondersteunt Discord niet. Daarna hebben we Slack geprobeerd en uiteindelijk moesten we switchen naar Teams. Dat kostte veel tijd.” Lighthouse koos in eerste instantie voor Discord omdat veel studenten dat gebruiken. “Het is meer informeel. Teams is zakelijker en wordt minder geassocieerd met het delen van je gevoelens. Maar we snappen dat Teams ondersteuning van de TU/e krijgt en gaan er dus in mee.”

QR-code

Lighthouse heeft op zoveel mogelijk plekken flyers verspreid en bij de ingang van MetaForum staat een niet te missen banner. Op beide staat een QR-code en door die te scannen kunnen studenten bij het platform komen. De open kanalen zijn toegankelijk voor anonieme mededelingen. Voor deelname in een van de acht specifieke kanalen moet je je aanmelden. Nadat Lighthouse dan toegang heeft verleend zit je in een afgeschermde omgeving met gelijk geïnteresseerden.

De groepen gaan over steun op alle mogelijke gebieden, bijvoorbeeld financieel, mentaal of educatief. Wie graag wil chatten met studenten die een brein hebben dat anders functioneert dan een ‘standaardbrein’ , zoals het geval is bij autisme of ADHD, kan terecht in de Neurodivergent support-groep.

De zes studenten die het Lighthouse- advisory commitee vormen, willen graag dat de TU/e een veilige plek is voor alle studenten. Wie hulp nodig heeft die Lighthouse niet kan geven, wordt doorverwezen naar professionals of naar de studentpsychologen van de TU/e. “Voor alle studenten willen we om te beginnen peer-support faciliteren. Maar indien nodig, geven we namen van andere hulpinstanties door.”

Lighthouse wordt gemodereerd een anonieme student die training heeft gehad om een confidential contact person te zijn. Deze persoon heeft ook een plicht om alles vertrouwelijk te houden.

In de eerste periode dat Lighthouse online was, zijn er 160 bezoekers geweest. Dat mag wel wat meer worden, vindt het platform. De woordvoerder kan zich voorstellen dat dat gebeurt zodra studenten weten hoe Lighthouse werkt. “Het is gratis en zonder verplichting. Je kunt chatten met studenten die met dezelfde problemen te maken hebben als jij. Of als je stress ervaart, zoeken of er ergens hulp of informatie te vinden is. Je kunt ook met anderen afspreken om – online- tegelijkertijd te studeren. Dat motiveert.”