Intro 2023 | Liever spelletjes spelen dan hossen

Ook voor studenten die geen feestbeesten zijn moet de Intro een fijne tijd zijn waarin ze vrienden kunnen maken, vindt Lighthouse. Deze commissie biedt daarom een prikkelarm alternatief voor de avond met studieverenigingsfeesten en de kroegentocht op het Stratumseind. Cursor nam op donderdagavond een kijkje in Lab 1.

foto Gabriël Walenberg / Dekate Mousa

Ticket to Ride, Catan en Splendor; de foyer van bioscoop Lab 1 aan de Keizersgracht is een schatkamer voor bordspelletjesfanaten. Kastenvol met de nieuwste spellen staan tot beschikking. Deze donderdagavond zijn drie van de acht tafels waarop gespeeld wordt, bezet door introgangers.

Emma (derdejaarsstudent Mechanical Engineering) en Tanja (masterstudent Architectuur) ontvangen als leden van het adviescomité Lighthouse de studenten die graag een leuke avond hebben die zich níet afspeelt in een overvolle en lawaaierige kroeg. Ze zijn niet alleen tijdens de Intro actief, maar hebben een groter doel. “We willen dat iedereen fijn kan studeren, ook wie iets mankeert of door een moeilijke periode gaat. Als je de intelligentie hebt om aan de TU/e te studeren, moet je nergens door belemmerd worden”, zegt Emma. Ze is ervaringsdeskundige met haar niet-aangeboren hersenletsel.

Tanja heeft een chronische ziekte en weet wat het is om hulp nodig te hebben bij het studeren en ook zij wil anderen helpen. Inclusief haarzelf en Emma bestaat Lighthouse uit ongeveer tien studenten. “Ons doel is duidelijkheid te scheppen in het woud van hulpverleners aan de TU/e; studieadviseurs, decanen, studentpsychologen, examencommissies, et cetera. We vertellen wat je waar kunt vragen. Daarnaast willen we het bewustzijn vergroten bij zowel studenten als docenten dat er studenten zijn die hulp nodig hebben”, zeggen ze. Ze hebben gehoord dat wel tien procent van de TU/e-studenten iets extra’s nodig heeft in een vorm van begeleiding. “Deze Intro is de eerste introductieweek waar – een beetje – aandacht is voor hen. We hopen dat dit programmaonderdeel volgend jaar meer bekendheid krijgt.”

Fanatiek

Afgelopen dinsdag hebben ze negentien studenten blij gemaakt die in Luna konden spelen bij de studentenverenigingen Zephyr en Knights of the Kitchen Table. “Ze bleven uren spelen”, zegt Emma. En ook op donderdag spat het plezier van de tafels. Een prikkelarme avond wensen wil niet zeggen dat je niet enthousiast kunt zijn.

Neem Margalena. De Griekse - die Bouwkunde gaat studeren en een kamer huurt in woontoren Luna - heeft net een halfuur Splendor gespeeld met drie jongens die ze een uur geleden nog niet kende. “Ik ben geen feesttype”, legt ze uit, “maar als ik de kans krijg een avond door te brengen met mensen die ook van spelletjes houden, ben ik erbij. Ik denk dat hier betekenisvollere relaties ontstaan dan tijdens hossen in een drukke kroeg.”

Tafelgenoot Shashwat - uit India, maar nu in een kamer aan de Boschdijk en van plan Computer Science te studeren – is dat met haar eens. “Ik heb zo een heel leuke avond. We kunnen best vrienden worden. En ik ben blij dat ik die dure spellen hier kan spelen, zonder dat ik ze moet kopen.” Zijn Franse huisgenoot – ingeschreven bij Electrical Engineering – haalt snel twee nieuwe spellen op. “Citadels of Azul, wat gaan we doen?”

Vervolg

Binnen een paar weken na de Intro hoopt Lighthouse een platform te lanceren waar studenten met specifieke vragen voor hulp online bij elkaar kunnen komen. Daar kun je anoniem chatten met gelijkgestemden. “Want als je niet lekker in je vel zit heb je andere hulpvragen dan wanneer je tegen een depressie aanloopt of dyslexie hebt.”