Solidariteitskamp voor Gaza op Koeveld

Pro-Palestinaprotesten zijn na een week vol felle acties in Amsterdam en Utrecht, nu ook op de TU/e-campus aan de orde. Met een tentenkamp willen TU/e-studenten en sympathisanten uit de stad vreedzaam tonen dat ze van het College van Bestuur stappen verwachten in de samenwerking met Israel. Ze willen pas het kamp opbreken wanneer drie eisen zijn ingewilligd: onthul de banden met Israëlische instituten en bedrijven, verbreek de banden met hen die medeplichtig zijn aan de bezetting in Gaza en draag zorg voor de getroffen academici zoals destijds voor de Oekraïners.

Rond lunchtijd zijn er maandag zestien tenten opgezet op het Koeveld. In een van de bomen heeft Celeste , een Design Academy-student die niet met zijn achternaam in Cursor wil, zojuist een Palestijnse vlag gehangen. De TU/e-beveiling staat samen met twee agenten van het Eindhovense politiecorps aan de rand toe te kijken. “We weten niet hoe lang deze tenten zullen blijven staan, wij volgen orders op van ons hoofd beveliging Gijs Spiele, die op zijn beurt met het CvB overlegt. We weten wel dat er geen open vuur mag komen, en we hebben de demonstranten gewaarschuwd voor het verwachte onweer van vanmiddag. Dan is het niet slim om met een tent onder de bomen te staan.”

Ook de actievoerders, met als woordvoerder Bram, weten niet hoe lang ze zullen kamperen op de Groene Loper van de TU/e. “We gaan weg als de eisen zijn ingewilligd. Na meerdere oproepen blijft de TU/e banden onderhouden met Israël en levert daarmee een bijdrage aan de ontwikkeling van wapens en AI.”

Drie eisen

De actievoerders willen ten eerste dat de TU/e openheid geeft over alle banden met Israëlische instituten en bedrijven. Vervolgens moet de TU/e de al dan niet academische samenwerking verbreken met bedrijven en instituten die medeplichtig zijn aan de bezetting van Palestina. Tot slot moet de TU/e noodfondsen instellen voor onderzoekers, docenten en studenten uit Gaza en andere delen van Palestina.

“De TU/e is simpelweg niet neutraal gezien de betrokkenheid bij de productie van wapens, microchips en kunstmatige intelligentie (AI) voor Israël”, schrijft Bram in een persverklaring. “En eerder dan dat onze verzoeken gehoord worden, gaan wij niet weg.”

Internationale student Celeste vertelt dat hij denkt dat de helft van de mensen die nu op het Koeveld hun intrek hebben genomen, van de Design Academy zijn. “We willen onze krachten bundelen met TU/e-studenten en ieder ander die zich geroepen voelt om actie te voeren.” Bram denkt dat er gedurende de dag nog meer tenten zullen worden bijgezet. En hij heet iedereen van harte welkom. “We roepen alle studenten, professoren en andere medewerkers van de TU/e op om zich aan te sluiten bij dit protest. Toon je solidariteit, maak de wereld een stukje rechtvaardiger.”

Nationaal protest

Ook op andere universiteiten wordt op dit moment geprotesteerd. Zo hebben demonstranten opnieuw panden bij de Universiteit van Amsterdam bezet, waarna de Mobiele Eenheid is ingeschakeld. Daarnaast zijn er op de campussen van zowel de Radboud Universiteit als Rijksuniversiteit Groningen tentenkampen opgezet. Studenten en medewerkers van Wageningen University & Research houden het vandaag bij een walk-out, maar benadrukken dat het protest op een ander moment door zal gaan. Tot slot hebben medewerkers en studenten van de TU Twente een brief gestuurd naar het CvB met het verzoek om de banden met Israël te verbreken.