Lezing ‘Stop Wapenhandel’ gaat toch door

De lezing van Stop Wapenhandel over de banden van de technische universiteiten met de wapenindustrie in Israël gaat toch door. De TU/e was eerder bezorgd over de veiligheid, maar de organisator Eindhoven Students4Palestine en de universiteit zijn er samen uitgekomen. De lezing vindt plaats op 29 mei om 17.00 uur.

foto Arseniy45 / iStock

Mark Akkerman, onderzoeker bij Stop Wapenhandel zal de lezing verzorgen. Hen zal spreken over de banden van de technische universiteiten in Nederland en hun samenwerkingen met de Israëlische wapenindustrie. De hoofdvraag deze avond is ‘hoe hebben deze samenwerkingen invloed op Palestina?’

De organisator van de lezing, Eindhoven Students4Palestine, heeft eerder ook een eisenbrief bij het CvB neergelegd waar in staat dat zij willen dat de universiteit de samenwerkingen met de Israëlische universiteiten, instituten en bedrijven stopt.

TU/e’s banden

‘De TU/e ​​heeft in het recente verleden met Israëlische partners gewerkt aan projecten met directe militaire toepassingen', zo stellen de briefschrijvers. 'Via de EuroTech-alliantie werkt de TU/e ​nog altijd samen met Israël.’ De organisatie heeft ook een lijst gepubliceerd met bekende banden tussen de TU/e en Israël. Daarop staan vele projecten, universiteiten, bedrijven en instituten waaronder the Ministry of Public Security (SUBCOP, voormalig militair project) en de Bar Ilan University (TAILOR, huidig AI project).

Uit de brief: ‘Die banden vergemakkelijken, direct of indirect, de militaire bezetting van Palestina en maken de aanhoudende genocide mogelijk. Ze bestrijken verschillende gebieden, zoals AI-technologieën en kwantumcomputers die kunnen worden gebruikt voor veiligheids- en defensiedoeleinden in Israël.’

Meer info

De lezing vindt plaats op 29 mei om 17.00 uur tot 18.30 uur in Gemini 3A12. Deze is gratis, maar alleen toegankelijk voor studenten en medewerkers van TU/e, Fontys en Design Academy Eindhoven. Vooraf aanmelden is verplicht. Dat doe je via de online link.