De uitreiking van de notebooks aan het begin van dit studiejaar in het Auditorium.

Besparing op notebookregeling gaat richting onderwijs

Met een herziening van de notebookregeling bespaart de TU/e de komende collegejaren 180.000 euro per jaar. Dit studiejaar steekt de universiteit nog 770.000 euro in de regeling. De besparing wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs en in de vernieuwing van onderwijsvoorzieningen, laat het College van Bestuur weten.

De aankondiging dat de notebookregeling voor komend collegejaar wordt herzien, werd maandagmiddag behandeld in de universiteitsraad. In een schriftelijke toelichting stelt het College van Bestuur dat de TU/e wil 'investeren in de kwaliteit van het onderwijs en van onderwijsvoorzieningen als LMS (Learning Management System) en SIS (Student Information System)'. Dit zonder het budget van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) structureel uit te breiden.

Een van de maatregelen die dit mogelijk moet maken, is een kostenbesparing op de notebookregeling. “De focus bij deze regeling zal nog nadrukkelijker komen te liggen op de bachelor”, vertelde collegevoorzitter Jan Mengelers maandag in de raadsvergadering. Dat betekent onder meer dat de regeling niet meer zal worden aangeboden aan eerstejaars schakel- en masterstudenten.

Mengelers wilde onder voorbehoud wel toezeggen dat de schakel- en masterstudenten nog kunnen meeprofiteren van een lagere inkoopprijs, die het gevolg is van het groot inkopen van notebooks. Volgens Floris Verhagen, projectleider bij STU, moet dit voorbehoud gemaakt worden omdat er nog afstemming nodig is met de leverancier over de logistieke haalbaarheid van deze belofte. “Hardware-ondersteuning krijgen deze studenten echter niet meer”, vertelde Mengelers.

Tevens zal de tweede deelnameregeling voor ouderejaarsstudenten vervallen. Met die regeling biedt de TU/e haar studenten op dit moment nog de mogelijkheid om een tweede keer ongesubsidieerd deel te nemen aan de notebookregeling. Voorwaarde is dat de eerste deelname meer dan drie jaar geleden was. Een tweede deelname wijkt af van een eerste, doordat de student dan alleen een notebook exclusief accessoires krijgt. Wel hebben studenten nu nog drie jaar recht op fabrieksgarantie en ondersteuning.

De regeling voor eerstejaars bachelorstudenten blijft goeddeels behouden, met als enige wijziging het terugbrengen van de garantietermijn van vijf naar vier jaar. Groep-één wilde graag weten waarom de garantieperiode met een jaar was ingekort. Mengelers schreef ook dit toe aan een toespitsen van de regeling op de bachelor en die periode strekt zich volgens hem doorgaans uit over vier jaar.

In het nieuwe collegejaar wordt aan elke TU/e-student alle onderwijssoftware ter beschikking gesteld, ongeacht of men nu wel of niet deelneemt aan de notebookregeling. Tevens kan elke student bij de installatie van de onderwijssoftware terecht bij de ICT Service Student-balie voor ondersteuning.