Het lespakket met Crocky.

ID-studenten winnen World Challenge met ‘kabelkrokodil’

Met hun concept ‘Bit of Energy’ hebben vier studenten Industrial Design eind augustus de Tsinghua World Challenge in Beijing gewonnen. Ze bedachten een manier om kinderen bewust te maken van energieverbruik door middel van ‘Crocky’, een soort knijper die je op een stroomkabel kunt plaatsen en die het verbruik meet.

De vier ID-studenten - masterstudentes Charlotte van der Sommen, Fabienne van Leiden, Veerle Wijshoff en bachelorstudent Jochem Franse - werden door een docent van hun faculteit gewezen op de internationale challenge. Ze bedachten een onderwijsconcept om mensen aan te sporen minder energie te verbruiken. “We wilden echt een sociale verandering creëren”, zegt Charlotte van der Sommen.

De doelgroep zijn kinderen tussen de 6 en 12 jaar. “We bedachten een concept dat zowel digitaal als tastbaar kan worden ingezet op school én thuis.” Naast een lespakket nemen kinderen ‘Crocky’ mee naar huis: een soort kabelclip in de vorm van een krokodil die het energieverbruik van apparaten kan meten.

“Samen met de ouders kunnen kinderen dan op expeditie door hun eigen huis om het energiezuiniger te maken. Welke apparaten verbruiken veel energie en wat kun je doen om dat te verminderen? Daarvoor krijgen ze punten en die resultaten gaan weer mee naar school. Dan mogen ze het leefgebied van Crocky blauw schilderen, zodat ie meer 'water' heeft. Maar het belangrijkste is dat we bewustzijn creëren en dat kinderen zich realiseren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de toekomst en een beter energieverbruik.”

Het team was verrast dat het als één van de finalisten naar Beijing mocht afreizen. “We hebben daar twee weken gezeten en het concept verder uitgewerkt”, zegt Van der Sommen. Er waren tien internationale teams uitgenodigd voor de challenge.

De ID’ers waren de enige Nederlanders. “Eind augustus hebben we een eindpresentatie gehouden en we dachten dat dat het was. Toen bleek dat er prijzen werden uitgereikt. Wij werden tot onze verbazing uitgeroepen tot winnaar en wonnen drieduizend dollar. We willen een gedeelte hiervan gebruiken om mooie portfolio’s te maken voor onze opleiding.”

Het concept 'Bit of Energy' gaat niet verloren; de vier studenten willen het voorleggen aan experts in Nederland. “Misschien zoeken we wel samenwerking met de faculteit Electrical Engineering om de krokodil daadwerkelijk te gaan maken”, zegt Van der Sommen. “Binnenkort gaan we weer bij elkaar zitten en dan zullen we het er eens over hebben. De universiteit van Tsinghua bleek één van de beste universiteiten van China te zijn, het was heel tof om daar op de campus te zitten en samen te werken met andere internationale teams. We hebben leuke nieuwe vrienden en contacten opgedaan, niet alleen aan die universiteit, maar ook uit Spanje en Brazilië."