I hate you all welcome

15/10/2012

Een column schrijven over het Engels op de TU/e, dat is net zo origineel als SBS6. Maar ik kan er niet meer omheen: Het Engels van sommige docenten komt rechtstreeks uit de Limburgse steenkolenmijnen en ligt net zo lekker in de mond als een vers geoogste knolselderij.

Intonatie vinden ze maar iets voor het conservatorium. En nu worden alle eerstejaars gedwongen om in het Engels naar ze te luisteren: ik denk dat we volgend jaar onze Elsevier-klassering kwijt zijn.

Lesgeven bestaat meestal uit allerhande vakjargon-concepten in een zin flikkeren en Joost may know wat it betekent. Kunnen we niet alle docenten op een verplichte taalcursus gooien, alvorens ze verder les geven? Of ligt het probleem dieper en zijn we niet the cream of the cream?

Ik las in de vorige Cursor dat er een internationale studentenvereniging is opgericht. Nu al‽ We lopen Air Miles achter! We zijn al 56 jaar de boeren-uni van het zuiden en lopen voorop in de polonaise van de zachte G. Internationalisering en aandacht voor internationale studenten is erg schaars en deze studenten moeten het meeste zelf regelen. De Common Room helpt, maar het moet beter.

Hoe het moet zag ik in Praag, waar ik 4 oktober op excursie was met Intermate. We werden op de Czech Technical University ontvangen door de internationale studentenvereniging met klinkklare taal. De manier om te integreren is een 1-op-1 (of 2) buddysysteem: voor elke buitenlandse student is er een Tsjechische student die hem/haar wegwijs maakt door Praag, Tsjechië en de universiteit. Maar bovenal geven ze elkaar taalles. In het Engels, maar ook Tsjechisch en de moedertaal.

Door te leren van betrokken personen ben je veel gemotiveerder. En het is goedkoper! De taalcursussen zijn dan wel afgeschaft, maar we kunnen het zelf beter. Alle studenten en vooral docenten: pak een maatje, word buddy’s en have no longer shit on your English skills. Senk Joe!