Ik ben geen viroloog, maar...

30/04/2020

Hoe overleef je de coronacrisis, columnist zijnde? Met een goede omscholing! Zet koffie, surf naar Google punt com, en lees links en rechts een aantal meningen over zaken waar je zelf niet veel verstand van hebt, maar wel een hoop van kan vinden.

Ik ben geen viroloog, maar wat een bizarre tijden hè? Ik hoor wel wat die RIVM-experts zeggen, maar het zit me niet lekker. Je kunt toch niet zomaar voor zeventien miljoen mensen beslissingen nemen, zonder dat die mensen daarover mogen meepraten? Er zijn immers legio voorbeelden hoe het anders kan: kijk hoe ze het doen in Zuid-Korea, Taiwan, Singapore, Nieuw-Zeeland, en naar de aanpak in Denemarken, Duitsland, Noorwegen, Zweden, Papua Nieuw-Guinea en de Farøer Eilanden. Waarom doen wij dat niet? Zijn wij nou zo dom of zijn zij zo slim?

Kijk, ik heb er niet voor doorgeleerd, maar wat maakt die anderhalve meter afstand nou echt uit? Ik las daar laatst iets over op Facebook van zo’n dieren-opiniepeiler met een Excel-sheet. Toen begon het me te dagen. Inderdaad, moeten we niet gewoon stoppen met hoesten? Zo verspreidt corona immers het gemakkelijkste: het zit in je longen, dus zolang je niet hoest, besmet je niemand anders. Goed nieuws wat mij betreft; de golf- en tennisbanen kunnen weer open.

Het probleem is dat het RIVM denkt in modellen en virussen, maar niet in mensen. Daar heb je andere wetenschappers voor nodig, mensen die ook buiten hun eigen hokje van expertise denken. Friskijkers, dwarsdenkers, horizonverbreders: generalisten die kaas hebben gegeten van de mens achter het getal, de economie achter de lockdown, de emotie achter het virus.

Ik las laatst een Medium-blogpost van een entrepreneur in San Francisco met een master in natuurkunde. Hij had een mooi verhaal over dat we slechts vier weken in lockdown hoeven (‘the hammer’) en dat we daarna naar de eindstreep kunnen ‘dancen’. Er stonden geen cijfers bij, maar het was precies wat ik zocht: een argument dat paste bij mijn eigen mening. Briljant stuk, overigens.

Ik ben niet de enige die omgeschoold is. Links en rechts zijn er initiatieven om de overheid eens goed een spiegel voor te houden. Zo ook op dinsdag, toen mensen met een brede interesse de straat op gingen om Den Haag wakker te schudden, mede op verzoek van een Quote500-miljonair die vond dat ‘het volk in opstand moest komen’. Ze hielden borden omhoog met ‘Stop de Lockdown’, ‘Vaccinaties foute boel’ en ’5G weg ermee’, want ze hadden ergens gelezen dat dat allemaal slecht is. Het is immers belangrijk om in deze tijden alsmaar alle kanten van het debat te laten horen.

Tegenover het universiteitsgebouw in Noorwegen waar ik vóór deze lockdown werkte, staat een tekst op een muur gespoten: ‘Never trust anyone’s opinion’, met daaronder in een ander lettertype ‘except this one’. Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar dat geldt natuurlijk ook voor mijn column.