Is er nog nieuws?

22/06/2022

Ik gooi hem er maar weer eens in: Wat zijn ze jong hè, die eerstejaars? Als student overviel me dit gevoel vaak en nu nog steeds als ik op de campus kom. Het aantal rimpels op mijn voorhoofd verhoudt zich inmiddels negatief tot mijn geschatte leeftijd van voorbijgaande studenten. Het idee dat je les staat te geven aan mensen die in dit millennium zijn geboren laat me nog steeds niet los.

Toch, de leeftijd van de studenten is voor mij de enige grote verandering op de campus van de laatste twee jaar. Daarbuiten stagneert het wat de laatste tijd. Tenminste, in mijn beleving is het TU/e-nieuws al maanden een beetje tam. Natuurlijk, ik zag een aantal weken terug een plastic draak voorbij lopen voor Atlas tijdens een protest, maar is de campus nog wel echt in beweging?

Ik en de TU/e hebben een soort LAT-relatie, waarbij ik slechts nog gastonderzoeker ben, dus ik krijg wat minder mee. Ik woon dan wel in Eindhoven, maar ik ben vooral nog op de campus om te sporten in het SSC. Ik vertrouw op Cursor en andere media om bij te houden wat er gebeurt, maar ik zie weinig nieuwe gezichten voorbijkomen.

Zo bijvoorbeeld ook op maandagavond. Ik slingerde, als een echte intellectueel, NPO-2 aan op de lineaire TV (terugkijken is voor mensen die na 2000 zijn geboren). En warempel (dit is een woord dat mensen van voor 2000 gebruiken), twee oude bekenden: Carlo van de Weijer en Maarten Steinbuch. Ze zaten in VPRO Tegenlicht om te praten over de mobiliteit van de toekomst. Dat was bekend terrein: Hun boodschap dat auto’s belangrijk blijven, vliegen duurzamer moet, maar dat spoor aanleggen een ‘bietje’ duur is bracht me weer tien jaar terug in de tijd. Een masterclass van Carlo (toen nog bij TomTom) in 2011 bij het Honors Program had dezelfde lading en de interviews van Maarten van zo’n tien jaar terug, met Maarten liggend in de voorbak van zijn Tesla, hadden een vergelijkbare vooruitziende blik.

Misschien is het beter dat ik een therapeut zoek om te praten, in plaats deze introspectieve brij aan jullie voor te leggen, maar gebeurt er niet minder op de TU/e dan, zeg, voor corona? Hebben we onze prioriteiten verlegd? Zijn de studenten te druk met sociale activiteiten in te halen om een auto te bedenken die rijdt op mierenzuur of kamelenmelk (één van deze twee is al gedaan)? Hebben we alle medewerkers zo opgebrand met corona-veranderingen dat er geen voorpaginanieuws over is? Of moet ik me melden bij de Cursor-ombudsman dat er meer nieuws moet komen? Ik weet het niet, maar ik zag laatst dat Bert Meijer weer een prijs had gekregen – over nostalgisch nieuws gesproken.

Ondanks mijn losse link met de TU/e, vragen mijn vrienden nog vaak aan me hoe het er op de campus voor staat - dat komt misschien doordat ik ooit ‘Ask Alain’ deed. Tot een paar jaar terug had ik altijd wel sappige ontwikkelingen om te melden. Nu kom ik echter niet verder dan dat het gebied rondom het Paviljoen gevaarlijk is, waarop mijn vrienden dikwijls antwoordden dat dat niet verrassend is.

Overigens mag eenieder deze column interpreteren als een open sollicitatie dat ik beter op de hoogte wil blijven van het TU/e-nieuws door er weer écht te gaan werken. Ik kom graag langs.