Op zoek naar de ruimte

19/09/2017

Misschien heb je het gemist, maar het STU is het STU niet meer. Nee, voortaan hebben we te maken met de ESA: de Education and Student Affairs. En daar is iets bijzonders mee. Niet alleen is dit een volgende stap in de verengelsing van de campus, maar tevens tekent zich een patroon af. Waar sommige universiteiten slechts grossieren in ongelukkige afkortingen als Leiden University Library (s/o naar de Katholieke Universiteit Tilburg), wordt de TU/e met de European Space Agency een echte space campus.

Ga maar na. Vorige week werd met veel bombarie de innovation Space in gebruik genomen, terwijl de vorige bewoners van het Gaslab naar de maan konden lopen. Dus gingen ze naar Luna, snap je? Wacht, er is nog meer, want vanuit die Sovjet-flat op het TeMa-veld kun je dus schijnbaar naar het noorderlicht kijken, Aurora Borealis. En, natuurlijk, het is een beetje flauw om te beginnen over de MilkyWays en Marsen in de snoepautomaat, maar laatst zat er wel een start-up genaamd Lightyear bij De Wereld Draait Door.

Wat is dit, TU/e? Ik dacht dat we het met Atlas een beetje down to Earth zouden houden, maar volgens mij hebben jullie een verborgen agenda. Spreekt hier slechts ambitie uit of hebben jullie er toch een beetje spijt van dat alleen Delft lucht- en ruimtevaartechniek aanbiedt als bachelor? Of ligt het anders, en zijn jullie echt op zoek naar *de ruimte*, de ruimte om les te geven?

Want tijdens de eerste collegeweken vind ik het toch een triest gezicht. Ambitieuze en mercurious studenten die, nieuw aan de TU/e, in het zwarte gat van het doorluscollege vallen en via een satellietverbinding contact met de docent proberen te krijgen: “This is ground control to docent Tom?” En ook al inspireren de grote verhalen van de TU/e mij keer op keer, het is moeilijk om to infinity and beyond te gaan als aardse zaken als collegezalen nog niet op orde zijn.