Handelen uit angst of liefde?

25/11/2021

Denk je ook weleens: ‘Dat kan ik niet, dat ga ik niet doen’, of ‘Dat is te lastig, ik weet niet of ik dat kan’. Ik betrap mezelf en mijn vrienden er ook wel eens op. Iemand die bijvoorbeeld een muziekinstrument wil leren bespelen. Die wil dat echt graag, maar begint er toch niet aan: te lastig. Er zijn mensen die wel beginnen, maar stoppen met de gedachte: ‘Zo goed ga ik nooit worden, ik heb geen talent’. Maar door wie of wat worden die keuzes bepaald?

Het leren bespelen van een muziekinstrument, het oppakken van een nieuwe hobby, of het willen aanleren van nieuwe skills gaat vaak gepaard met hindernissen. Het kost moeite, het is vallen en opstaan. Logisch dat dat effect heeft op je motivatie en je jezelf de vraag stelt of je er wel mee door moet gaan. Of dat je gaat twijfelen of het wel iets is dat bij je past. Ook de mening van anderen kan hierbij een grote rol spelen.

Zo heb ik een aantal keer meegemaakt dat iemand overweegt om aan een andere faculteit een vak te gaan volgen, maar er uiteindelijk toch voor kiest dat niet te doen. Wanneer ik vraag naar het waarom, want ze waren in eerste instantie toch zo enthousiast, krijg ik wisselende antwoorden. Ze missen de basisvakken en denken daarom geen succes te kunnen behalen bij het vak. Of het is een vak met een groepsopdracht en ze kennen niemand die het vak ook volgt. Als dan blijkt dat jij geen kennis van zaken hebt, zit de groep toch maar mooi met jou opgescheept. Dan is het makkelijker om gewoon een vak binnen je eigen faculteit te kiezen, samen met je vrienden. Want die vakken zijn toch ook al moeilijk genoeg en je hebt al een jaartje studie-uitloop. Waarom zou je dan dat risico nemen?

Laat ik proberen daar antwoord op te geven. Omdat je dan écht iets gaat doen dat je leuk vindt. Omdat de kennis die je opdoet met zo’n vak je nieuwe inzichten geeft en nieuwe deuren voor je opent. Wie handelt op basis van wat ik in de vorige alinea beschreef, handelt uit angst. Angst om te falen, angst voor het gevoel dat anderen ‘iets’ over je denken, angst om nog meer studievertraging op te lopen, de angst dat je het toch niet leuk zal vinden. En uiteindelijk: angst om er angst voor te hebben.

Handel uit liefde voor jezelf. Je bent toch nieuwsgierig naar dat vak en je denkt toch dat die skill je iets gaat brengen? Laat je niet tegenhouden door de angst dat het niet gaat lukken, of dat medestudenten van die andere faculteit ‘iets’ van je zullen vinden. Of dat ze je wellicht even zien falen bij het begin.

Want dat is de vraag: doe je iets om te voorkomen dat anderen iets over jou gaan denken, of omdat je iets écht graag wil? Kook je bijvoorbeeld voor je huisgenoten omdat je zin hebt om samen te eten en iets lekkers voor ze te maken? Of sta je aan het fornuis omdat je al twee weken niet meer hebt gekookt en je bang bent dat ze je daardoor een minder leuke huisgenoot gaan vinden?

Reflecteer op de keuzes die je op een dag hebt gemaakt. Komen die volledig uit jezelf, of hangen ze af van iemands mening, of van je gevoel dat je het niet goed doet? Als je weet te achterhalen waar je je keuzes op baseert, zal er een wereld voor je opengaan.