door

De M-shaped engineer

15/01/2018

Aan het einde van 2017 werd de TU/e-gemeenschap getrakteerd op een overzicht van de TU/expedition. Het betrof de antwoorden van de verschillende studiegroepen op de vraag: ‘Hoe moet de TU/e er in 2030 uit zien?’. Met name de studiegroep die het onderwijs onder zijn hoede had trok mijn aandacht.

In de krap twintig jaar dat ik nu op deze campus kom, heb ik de verschillende besturen verschillende metaforen zien gebruiken om onze studenten te beschrijven. Vroeger hadden universiteiten gewoon ‘studenten’. Die schreven zich in voor een opleiding, volgden - soms jarenlang - vakken en studeerden af. Later kwam men tot de conclusie dat er twee typen studenten (en wetenschappers) waren, namelijk: ‘gravers’ en ‘grazers’.

De graver, de naam zegt het al, verdiept zich in een specifiek onderwerp zonder zich te bekommeren om de wereld om zich heen. De grazer verdiept zich eigenlijk nergens in, maar probeert van alles een beetje mee te krijgen. Dat is natuurlijk niet zo’n goede eigenschap voor een student, dus met de invoering van het Bachelor College werd de T-shaped engineer geboren. De T-shaped engineer weet van een specifiek onderwerp best veel af (het pootje van de T), maar beschikt ook over basiskennis van de wereld om zich heen (het streepje).

Inmiddels is het 2018. Op een door grazers kaalgevreten groene loper vol gaten van de gravers komen die T-shaped enigneers in de problemen. Met hun ene pootje zakken ze in de gaten en hoewel ze nog steeds boven het maaiveld uitsteken, kunnen ze elkaar wel zien, maar kunnen ze niet meer naar elkaar toe. Er wordt dus niet voldoende samengewerkt.

De oplossing: de M-shaped engineer

De oplossing werd gepresenteerd bij de TU/expedition: De M-shaped engineer. Een engineer met drie pootjes, maar waarbij niet alle pootjes even lang zijn (persoonlijk had ik liever een meer gender-neutrale letter gekozen dan de m, maar goed). En inderdaad. Op een veld vol gaten, al dan niet opgevuld met T-shaped engineers, kunnen de M-shaped engineers vrij bewegen. Ze lopen weinig risico weg te zakken.

Ik zie de toekomst van de TU/e vol vertrouwen tegemoet en ik heb er zin in om dit jaar weer eens lekker te gaan graven. Data Mining noemen we dat in onze vakgroep. En voor de grazers hebben we ook wat te bieden. In februari start het nieuwe basisvak Data Analytics for Engineers. Daar leer je van alles een beetje, zodat je zelf kunt kiezen welke pootjes je wilt laten groeien.

Deel dit artikel