Intro 2023 | 25 jaar geleden

23/08/2023

Op 31 augustus 2023 is het zover. Mijn eerste officiële studiedag aan de TU/e was namelijk op 31 augustus 1998, precies 25 jaar geleden. Uiteraard was ik in dat jaar voor die dag ook al aanwezig in Eindhoven voor de Intro, maar toen draaide die vooral om bier en minder om de universiteit. Zo leerde ik tijdens die Intro dat schuim toch niet zacht is (ik liet me tijdens de schuimparty in de Bunker achterover vallen op de betonvloer). Au.

Toen ik eerder deze week met hoofdredacteur Han Konings sprak over de Intro gaf ik al aan dat er in mijn beleving weinig verandert aan de TU/e en hij vroeg zich af of dit inderdaad zo is. Dus ben ik eens in de archieven van Cursor gedoken.

Zo was er in 1998, net als vandaag de dag, discussie over inmenging van het bedrijfsleven in het onderzoek. Toen ging het om DAF met de Hub van Doorne-leerstoel (op deze pagina even doorscrollen naar beneden), die er in 1999 “bij hoge uitzondering” kwam. Nu gaat het over Shell. Dus dat University Rebellion hier af en toe uit protest een bestuurskamer bezet is niets nieuws.

Ook het gebrek aan woonruimte voor studenten is van alle tijden. Ik had zelf mazzel en kon al op 1 augustus 1998 een kamer van Vestide betrekken, met dank aan mijn inschrijving als kamerzoekende een jaar eerder. Toen viel het niemand op dat ik pas 17 was en nog helemaal niet aan de TU/e studeerde. In 2004 kwamen er zogeheten ‘space-boxen’ op de campus. Tijdelijke wooncontainers voor studenten, die er ruim 10 jaar hebben gestaan.

Ook roken is al 25 jaar een punt van discussie aan de TU/e. In 1998 werd nog gewoon gerookt in de TU/e-gebouwen, met uitzondering van de openbare ruimtes. Dit verbod werd echter niet gehandhaafd en secretariaten en kantines werden niet als openbaar beschouwd. Zelfs onze bestuurders negeerden dat verbod en daar vond ik in 2000 al iets van in een ingezonden brief. Op 1 juli 2004 werd roken binnen de gebouwen overal verboden en sinds 2021 geldt dat ook buiten. Ook nu trekt menigeen zich daar niets van aan en nog steeds vind ik daar iets van.

In 2007 verhuisde mijn werkplek van het Paviljoen naar het Hoofdgebouw en in die tijd stond, net als nu, het Bindend Studie Advies ter discussie. Daar werd op gereageerd in een ingezonden brief en ook de toenmalige rector sprak zich erover uit. Leuk om te lezen wat collega’s er toen van vonden en of ze nu, ruim 15 jaar later, gelijk hebben gekregen.

Wat in die 25 jaar niet veranderd is, is het verbouwen van de TU/e. Steeds weer wordt ergens op de campus een gebouw gestript en opnieuw opgebouwd en steeds opnieuw worden architecten gelauwerd en zijn de bewoners ontevreden. In 2002 werd het net opgeleverde Vertigo geclassificeerd als “verrekte onhandig”, en ik vraag me al ruim 20 jaar af wanneer de beschermfolie van dat gebouw af kan.

In 2012 werd het MetaForum opgeleverd en sindsdien heb ik daar een kantoor. Ik herinner me een fantastische discussie met de projectleider over de kamernummering. Hij bleef bij hoog en bij laag volhouden dat er een systeem in de kamernummering zat en dat deze daarom logisch was. Mocht je als nieuwe student dit systeem zoeken: de kamers zijn volgens een slakkenhuis genummerd; de zuidwesthoek heeft het laagste nummer (59) en dan lopen de nummers spiraalsgewijs naar binnen toe op. Uitzondering zijn zalen MF1 t/m MF8 (die zitten aan de noordkant) en MF11 t/m MF15 (die zitten op verdieping 4, 4, 5, 6 en 7). Zalen MF9 en MF10 heb ik nog niet gevonden.

Als je een tijdje gaat grasduinen in het archief van Cursor zul je nog veel meer leuke feitjes tegenkomen. Zo is werkdruk al zeker 25 jaar een discussiepunt tussen de universiteitsraad en de vakbonden enerzijds en het bestuur anderzijds. Ook is de TU/e-website al 25 jaar een chaos (kijk alleen maar naar de links in dit artikel) en kun je er eigenlijk nooit iets vinden.

Toch zijn er in die 25 jaar wel een paar zaken veranderd. Ten eerste het Paviljoen. Dit gebouw heeft ruim 50 jaar (!) dienstgedaan als tijdelijke huisvesting, maar is in 2021 toch echt gesloopt. Ten tweede verandert de TU/e geregeld haar logo en de huisstijl. Wisten jullie bijvoorbeeld dat de schrijfwijze ‘TU/e’ in 2007 officieel gemaakt werd, terwijl deze daarvoor nog strikt verboden was in formele communicatie? Over de kosten die in 2007 gemaakt werden om de grijze schuine streep door een rode te vervangen moeten we het maar niet hebben.

Zoals je wellicht leest heb ik het al 25 jaar naar mijn zin aan de TU/e en ik kan niet wachten wat er de komende 25 jaar allemaal (niet) verandert. Ik hoop ook van harte dat de Cursor alles blijft documenteren.